مقالات
سخنان امام خمینی(ره) در شانزدهم آذر 1357

خواسته مجازات شاه در سراسر ایران طنین انداخته است

کیفیت دولت اسلامی، رابطه با آمریکا، روابط انقلاب با مسلمانان لبنان و نقش زنان در حکومت آینده ایران، از محورهای مصاحبه‌های امام خمینی در شانزدهم آذر 1357 بودند. امام خمینی در شانزدهم آذر 1357 با خانم جورجی گایر از روزنامه لوس‌آنجلس‌تایمز مصاحبه‌ای انجام دادند که در آن درباره شکل دولت اسلامی در آینده ایران چنین توضیح دادند: «شکل حکومت ما، جمهوری اسلامی است. جمهوری به معنای اینکه متکی بر آرای اکثریت است و اسلامی برای اینکه متکی به قانون اسلام است. و دیگر حکومت‌ها این‌طور نیستند که تکیه بر قانون اسلام داشته باشند. اما اداره مملکت، کارشناسانی هستند که الان در انزوا هستند و در زمان حکومت شاه، از باب اینکه انسان‌هایی امین بوده‌اند از صحنه برکنار مانده‌اند، از باب اینکه با شاه نمی‌خواستند همراهی بکنند. اینها کارشناسانی هستند که کار را انجام خواهند داد.» [1] امام خمینی در این مصاحبه درباره مسائل بانکی و مسئله بهره بانکی نیز شفاف‌سازی کردند: «ما بانک‌هایی که بی‌بهره باشد باید تأسیس کنیم. ما بهره‌ها را جایز نمی‌دانیم. اما راجع به صنایع، صنایع را در ایران به بهترین وجه پایه‌گذاری خواهیم کرد. و اما آنچه که امروز به عنوان صنایع است در ایران، مونتاژی بیش نیست و اصولاً به درد نمی‌خورد.» [2] امام درباره رابطه با آمریکا نیز فرمودند: «ما با تمام دولت‌ها، در صورتی که دخالت در امور داخلی ما نکنند و برای ما احترام متقابل قائل باشند، با احترام رفتار می‌کنیم و نفت را هم هر کس مشتری است به او می‌فروشیم. ما از زیاده‌روی و غلط‌روی‌هایی که راجع به نفت بوده است و چیزهایی که خلاف مصلحت ملت بوده است، جلوگیری می‌کنیم، و الا نفت را می‌فروشیم.» [3] ایشان دیدگاه خود درباره حضور زنان در دانشگاه‌ها و کار کردن آنها در جامعه را بیان کردند: «زنان در جامعه اسلامی آزادند و از رفتن آنان به دانشگاه و ادارات و مجلسیْن به هیچ‌وجه جلوگیری نمی‌شود. از چیزی که جلوگیری می‌شود فساد اخلاقی است که زن و مرد نسبت به آن مساوی هستند و برای هر دو حرام است. راجع به موالید، تابع آن است که حکومت چه تصمیمی بگیرد.» [4] امام خمینی در این مصاحبه، درباره تاریخچه نهضت اسلامی خود، توضیحاتی ارائه کردند: «شاه از ابتدای سلطنت غاصبانه‌اش جنایت‌های بی‌شماری کرد و مواردی هم پیش آمد که قدرت آن پیدا شد که او را از مملکت بیرون کنند که مع‌الاسف سستی کردند. شروع مبارزات پانزده ساله اخیر بدین صورت بود که شاه بر خلاف مصلحت ملت کارهایی انجام داد. ابتدا علمای اسلام مخالفت کردند و این مخالفت به گرفتاری شبانه من انجامید.» [5] ایشان درباره دستگیری خود نیز فرمودند: «قریب یک سال در زندان و حصر بودم. پس از آزادی به مبارزاتم ادامه دادم و مفاسد و جنایات شاه را افشا نمودم، تا اینکه یکی از خیانت‌های بزرگ شاه یعنی قضیه کاپیتولاسیون پیش آمد و شاه، مستشاران آمریکایی را مصونیت داد. از این جهت که این قضیه مخالف مصالح اسلام و کشور بود، من با آن شدیدا مخالفت نمودم و به دنبال آن شبانه دستگیر شدم و مستقیما به ترکیه تبعید شدم. یک سال در ترکیه بودیم. پس از آن ما را تحویل عراق دادند و قریب چهارده سال در عراق بودیم.» [6] امام خمینی ضمن اشاره به این موضوع که همه مردم ایران نابودی دودمان پهلوی، برچیده شدن نظام شاهنشاهی و برقراری حکومت اسلامی را خواستار هستند، فرمودند: «همه فریاد استقلال، آزادی، حکومت اسلامی را سر داده‌اند و می‌خواهند. چرا نخواهند؟! شاه تمام مخازن زیرزمینی و روی زمینی آنان را به غارت داده است. استقلال سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی آنان را بر باد داده است. آنان می‌خواهند و همگی می‌خواهیم که شاه را به جزای اعمالش برسانیم و این صدای مجازات شاه در سراسر ایران طنین انداخته است. شاه غیر از اینکه برود هیچ چاره‌ای ندارد، البته اگر به دست مردم نیفتد. آمریکا و سایر کشورهایی که از او پشتیبانی می‌کنند، خطاکار و در اشتباهی بزرگ هستند.» [7] امام خمینی در همین تاریخ در مصاحبه با خبرنگار لبنانی نشریه «امل»، درباره محور اصلی مخالفت خود با رژیم پهلوی چنین توضیح دادند: «بیش از پنجاه سال است که شاه و پدرش، با اسلام کینه‌توزی و دشمنی کرده‌اند. در هدْم اسلام که تنها دین ضامن استقلال و آزادی کشور است کوشیده‌اند و تمام حقوق ملت مسلمان، تمام آزادی‌ها و حتی حقوق اقلیت‌های مذهبی را نیز از میان برده‌اند. استقلال کشور به کلی از میان رفته است و کشور را به سود خود و اربابانش واژگون نموده‌اند. ما می‌خواهیم و نیز مردم می‌خواهند، ریشه و عامل این فساد و تباهی را قطع کنند. بزرگ‌ترین عامل داخلی، شخص شاه و خانواده اوست. رها شدن از قید و بند بیگانگان، ضامن استقلال و آزادی کشور است. قیام مردم برای این جهت است.» [8] امام خمینی در این مصاحبه، انتظارات خود را از مردم لبنان بیان کردند: «از مسلمانان لبنان انتظار دارم که در قضیه لبنان با هم برادر باشند و با هم بر ضد ظلم قیام کنند و به این نهضتی که در ایران به پا شده به اندازه خودشان همراهی کنند و لااقل تبلیغات کنند، همچنان که مردم ایران تاکنون به آنها خدمت کرده است و آنان را در مصایبشان تنها نگذارده است.» [9] ایشان درباره حمایت متقابل شاه و اسرائیل از یکدیگر فرمودند: «یکی از جهاتی که ما را در مقابل شاه قرار داده است، کمک او به اسرائیل است. من همیشه در مطالبم گفته‌ام که شاه از همان اول که اسرائیل به وجود آمد با او همکاری کرده است و وقتی که جنگ بین اسرائیل و مسلمانان به اوج خود رسیده بود، شاه همچنان نفت مسلمین را غصب کرده و به اسرائیل می‌داد و این امر، خود از عوامل مخالفت من با شاه بوده است. ملت مسلمان ایران هیچ‌گاه از اسرائیل پشتیبانی نکرده است و همیشه از این بابت مورد ظلم و تجاوز دستگاه شاه قرار گرفته است.» [10] امام درباره نقش اقلیت‌های مذهبی در جمهوری اسلامی اظهار کردند: «اسلام همیشه حافظ حقوق مشروع اقلیت‌های مذهبی بوده و هست. آنان در جمهوری اسلامی آزادند و آزادانه به مسائل خود می‌پردازند و در پناه حکومت اسلامی چون بقیه افراد در اظهار عقیده آزادند.» [11] امام خمینی درباره نقش زنان در جمهوری اسلامی نیز فرمودند: «هم‌اکنون زنان مسلمان ایران، در مبارزات سیاسی و تظاهرات بر ضد شاه شرکت دارند. به من اطلاع داده‌اند که در شهرهای ایران زنان جلسات سیاسی دارند. در نظام اسلامی، زن همان حقوقی را دارد که مرد دارد، حق تحصیل، حق کار، حق مالکیت، حق رای دادن، حق رأی گرفتن. در تمام جهاتی که مرد حق دارد، زن هم حق دارد.»[12]   گزیده‌ سخنان: ـ صنایع را در ایران به بهترین وجه پایه‌گذاری خواهیم کرد. ـ زنان در جامعه اسلامی آزادند و از رفتن آنان به دانشگاه و ادارات و مجلسیْن به هیچ‌وجه جلوگیری نمی‌شود. ـ همه فریاد استقلال، آزادی، حکومت اسلامی را سر داده‌اند. ـ صدای مجازات شاه در سراسر ایران طنین انداخته است. ـ شاه غیر از اینکه برود هیچ چاره‌ای ندارد، البته اگر به دست مردم نیفتد. ـ یکی از جهاتی که ما را در مقابل شاه قرار داده است، کمک او به اسرائیل است. ـ اسلام همیشه حافظ حقوق مشروع اقلیت‌های مذهبی بوده و هست. ـ زنان مسلمان ایران، در مبارزات سیاسی و تظاهرات بر ضد شاه شرکت دارند. ـ در نظام اسلامی، زن همان حقوقی را دارد که مرد دارد، حق تحصیل، حق کار، حق مالکیت، حق رأی دادن، حق رأی گرفتن.   پی‌نوشت‌ها:   [1]. خمینی(س)، روح‌الله، صحیفه امام خمینی(س)، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، چ 3، 1379، ج 5، ص 181. [2]. همان، ص 182. [3]. همان. [4]. همان، ص 183. [5]. همان. [6]. همان. [7]. همان، ص 184. [8]. همان، ص 185. [9]. همان، ص 186. [10]. همان، ص 187. [11]. همان، ص 188. [12]. همان، ص 189.

بانک اطلاعات

برداشتی از اسناد لانه جاسوسی

مدرسه فیضیه

مدرسه فیضیه از بناهای عهد صفویه است که در جنب صحن کهنه حرم مطهر حضرت معصومه(س) در قم بنا شده، ولی بنای فعلی آن پس از تخریب بنای قبل در دوران حکومت فتحعلی شاه قاجار احداث گردید. به آن مدرسه فیضیه می‌گویند زیرا آیت‌الله ملا محسن فیض کاشانی از علما و عرفای نامی کاشان چندی در آن ساکن بوده و در بنای آن نیز نقش داشته است. مدرسه فیضیه تا قبل از عزیمت آیت‌الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری به این شهر، مدتی از سکنه خالی بود، لیکن پس از تأسیس حوزه توسط ایشان، این مدرسه رونق بسزا گرفت و حجره‌های فوقانی نیز به آن اضافه شد. در دوره مرجعیت آیت‌الله العظمی بروجردی نیز این مدرسه مرکزی برای جذب و تحصیل روحانیون ایرانی و خارجی شد و اعتبار بیشتری یافت. فیضیه تا سال 1342 محل درس و بحث و سکونت طلاب و فضلای قم بود، اما در سال‌های بعد به تدریج به پایگاهی برای مبارزه با سیاست‌های آمریکا در ایران تبدیل شد. از همین مکان بود که امام خمینی علیه کاپیتولاسیون سخنرانی کردند.[1] از همین مکان و در همین سخنرانی بود که امام فرمودند: «رئیس‌جمهوری آمریکا بداند این معنا را که منفورترین افراد دنیاست پیش ملت ما... تمام گرفتاری‌های ما از این آمریکاست.»[2] از همین مکان بود که امام خطاب به علماء و محصلین حوزه‌های علمیه فرمودند: اینجانب اعلام می‌کنم هر قراردادی که با سرمایه‌داران آمریکا و دیگر مستعمرین بسته شود مخالف خواست ملت و مخالف احکام اسلامی است.»[3] مدرسه فیضیه تا قبل از تبعید امام خمینی محل اکثر سخنرانی‌های امام علیه آمریکا و شاه بود. از این‌رو از همان زمان سفارت آمریکا در تهران نیز نسبت به مدرسه فیضیه و عملکردش حساس شده بود. تبعید امام در سال ۱۳۴۳ و سپس برقراری اختناق شدید در کشور و به‌ویژه علیه فیضیه، تحت فشار آمریکایی‌ها صورت گرفت و البته تا حدی نیز توانست موقتاً خیال آنان را آسوده کند. ولی پیروزی انقلاب و بازگشت مجدد امام به قم و به فیضیه، آمریکایی‌ها را دوباره به تکاپو انداخت. یکی از اسناد محرمانه لانه جاسوسی به تاریخ 12 ژوئیه 1979 (۲۱ تیر ۱۳۵۸) که مبدأ و مقصد آن با حروف رمز نشان داده شده، حساسیت آمریکایی‌ها نسبت به استقرار امام در فیضیه را نشان می‌دهد. در این سند آمده است: «تشکیلات ستاد خمینی را توصیف کنید. آیا ستاد واقعاً در مدرسه فیضیه قرار دارد یا اینکه از ساختمان‌های دیگر استفاده می‌کند؟ نحوه تشکیلات محافظان چگونه است؟ آیا تعلیم دیده‌اند؟ توسط چه کسی؟ آن‌ها چه کسانی هستند؟»[4] یک ماه بعد آمریکایی‌ها درصدد نفوذ در فیضیه برآمدند. در سندی به تاریخ هفتم اوت ۱۹۷۹ (۱۶ مرداد ۱۳۵۸) «آژانس ارتباطات بین‌المللی آمریکا شعبه ایران – usica» از لزوم تبادل دانشجو با مدرسه فیضیه سخن به میان آورد. در این سند محرمانه می‌خوانیم: «usica سعی دارد به عنوان تبادل دانشجوی مذهبی عده‌ای را به عنوان دانشجوی آمریکایی برای تحصیل علوم مذهبی به مدرسه فیضیه بفرستد تا بدین وسیله روحیات و محتوا و شکل مدرسه فیضیه و حوزه علمیه را مطالعه کند و در جهت منافع خود از آنها استفاده نماید[5] در تکمیل این تلاش چند روز بعد سفارت آمریکا در تهران طی نامه‌ای به وزارت امور خارجه آن کشور تحت عنوان ساختن «پل‌هایی به شیعه اسلام» ضمن اشاره به اهمیت مدرسه فیضیه قم و تأکید بر اینکه «مدرسه فیضیه جایی است که بسیاری از رهبران مذهبی و بسیار مؤثر در آنجا تربیت شده و درس داده‌اند»[6] مجدداً سخن از اهمیت تبادل دانشجو با مدرسه فیضیه را به میان آورد. در بند ششم این سند می‌خوانیم: «post  (سفارت آمریکا) پیشنهاد یک تبادل شاگرد را کرده است به‌طوری که تحت طرح فولبرایت یک یا دو شاگرد پیشرو از مدرسه فیضیه یک مدرسه مذهبی مناسب مانند «اتحادیه مدارس مذهبی آمریکا» برای مدت دوسال منتقل شوند. سال اول صرف مطالعه زبان انگلیسی و کشف اندیشه غربی و سال دوم موقعیتی را برای بحث‌های عمیق با آمریکایی‌های مجرب فراهم می‌آورد و ممکن است شامل بعضی تدریس‌های رسمی هم بشود.» در همین موقع یک یا دو آمریکایی فارغ‌التحصیل یا دو پرفسور جوان از «یونیون» تئولوژیکان (دین‎شناسی) یا انستیتوها شبیه دیگر برای تحصیل خواهند آمد و گاهی اوقات هم دربحث‌‌های دسته‌جمعی با سایر هم‌شاگردی‌ها در قم شرکت می‌کنند.[7] در ادامه همین سند در بند هفتم آمده است: «post (سفارت آمریکا) دریافته است که ایجاد تماس مؤثر با مدرسه فیضیه احتیاج به مقدار زیادی وقت، کوشش، شکیبایی و حضور ذهن دارد. موانع موفقیت بسیارند، اما post ارتباط‌های دوستانه با کسانی که فیضیه را می‌شناسند دارد و ممکن است به عنوان یک واسطه با احتیاط و البته بدون مطرح کردن هیچ مأموریتی بتواند عمل کند. post به عنوان اولین قدم پیشنهاد می‌کند اگر طرح از لحاظ آژانس خوب است آژانس امکان تبادل را با نهادهای آمریکایی مشخص بررسی کند.»[8] و در سند دیگری از سوی «ica  - آژانس ارتباطات بین‌المللی» ضمن تکرار این تصمیم، هدف خود را از این قصد، با وضوح بیشتری اعلام کردند: «آمریکایی‌ها طرح‌هایی دارند که با یک تبادل فرهنگی علمی که به‌وسیله ica اجرا می‌شود، تبادل دانشجو با حوزه علمیه قم به‌خصوص با فیضیه نمایند و فردی را در فیضیه داشته باشند که بتواند منابع اطلاعاتی و تحلیلی خوبی از روحانیت و عملکرد آن داشته باشد.[9] پی‌نوشت:   [1]. صحیفه امام، ج ۱، ص ۴۱۵، (4 آبان ۱۳۴۳). [2]. همان. [3]. همان، ج ۲، ص ۲۷۸، (20 تیر ۱۳۴۹). [4]. اسناد لانه جاسوسی، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، کتاب چهارم، سند شماره ۹، ص ۴۲ – 43. [5]. همان، کتاب اول، بخش 10، نامه محرمانه سفارت آمریکا در تهران به بخش روابط بین‌المللی آمریکا در واشنگتن d.c.، ص ۱۱۹. [6]. همان، کتاب اول سند شماره ۱۶ (۲۷ مرداد ۱۳۵۸)، ص ۲۲6، بند شماره 6. [7]. همان. [8]. همان، بند شماره ۷. [9]. همان، بخش ۹، سیاست آمریکا در رابطه با روحانیت، ص ۱۰۶.

پربازدیدها...
خاطرات

نیمه شعبانِ متفاوت

قبل از ماه رمضان، فرمانی از طرف امام ابلاغ شد که فرموده بودند: «در نیمه شعبان، مجالس تشکیل بدهید و فجایع دستگاه و دربار را برای مردم بیان کنید.» بنابراین، برنامه‌ریزی شده بود که در شب نیمه‌شعبان، آیت‌الله سیدحسین آیت‌اللهی بعد از نماز سخنرانی کند. این در حالی بود که آقای آیت‌اللهی در آن زمان ممنوع‌المنبر بود و نمی‌گذاشتند منبر برود؛ با این وجود قرار شد ایشان بعد از نماز،‌ بلند شود و چند کلمه‌ای صحبت کند. در آن زمان که اوج انقلاب بود، دو تا از آقایان طلبه (توحیدی و بابایی) خیلی به صورت علنی فعالیت می‌کردند و معمولاً هم بچه‌ها سعی می‌کردند که با آنها خیلی در تماس نباشند تا شناخته نشوند. فرستاده بودیم که بیایند تا با آنها صحبت کنیم. اینها در مساجد به عنوان کلاس قرآن، حرف‌های خود را می‌زدند و خیلی هم تند می‌رفتند. بالاخره در باغی، پشت قدمگاه جهرم قرار گذاشتیم. آنها به خاطر اینکه شناخته نشوند، با لباس مبدل (پیراهن چهارخانه‌ای پوشیده، چفیه‌ای بر سر و روی خود گذاشته، تا ریشهای‌شان را بپوشاند)، سوار بر موتور آمده بودند. خیلی با آنها صحبت کردیم و اینکه قرار است آقای آیت‌اللهی، نیمه شعبان صحبت کند و اگر شما بخواهید این طوری تند بروید، شهربانی حساس می‌شود و نمی‌گذارد که سخنرانی آقا انجام شود. در ابتدا به ما تندی کرده، گفتند: «شما دائم می‌نشینید فکر می‌کنید و نقشه می‌کشید! در عوض، ما عمل می‌کنیم.» من هم جواب دادم: «مولا علی(ع) می‌فرمایند: هر حرفی می‌خواهید بزنید، اول فکر کنید. اما شما اول عمل می‌کنید، بعد فکر می‌کنید.» گفتند: «بله، ما اول عمل می‌کنیم و بعد فکر می‌کنیم.» به هر حال، آنها را قانع کردیم که نباید این طوری عمل بشود و البته قدری رعایت هم بکنند. شب نیمه شعبان، آقای آیت‌اللهی که از قبل قرار بود صحبت کند، وقتی که در مسجد صاحب‌الزمان، نماز جماعت را برگزار می‌کرد، به مجرد اینکه «السلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته» نماز عشاء را گفت، دیگر نماز نافله عشاء را نخوانده، جانمازش را جمع کرد و رفت. مردم در حالی که ناراحت شده بودند، آمدیم بیرون، دیدیم دور تا دور مسجد توسط نیروهای مسلح محاصره شده است. گفتم: «این نتیجه کارهای توحیدی و بابایی‌ست.» چرا که بعد از آنکه ما از مسجد خارج شده، آمدیم منزل، توحیدی و بابایی ریختند جلوی مسجد و تظاهرات به راه اندختند. از مسجد صاحب‌الزمان تا میدان ششم بهمن(شهدای فعلی) تظاهراتی صورت گرفت که در جریان تیراندازی‌هایی که توسط مأموران رژیم انجام شد، عباد کارگر به شهادت رسید و تعداد سی نفر دیگر، از جمله فخرایی، به جرم آنکه عباد کارگر در اثر سنگ‌پراکنی آنها شهید شده، دستگیر شدند؛ ولی اینها چند روز بیشتر در زندان نبوده، زود آزاد شدند. حاج محمود فخرایی، یکی از فعالان انقلاب بود که در جهرم، دندانسازی داشت و هم‌اکنون نیز در قم سکونت دارد و در این شهر نیز به همان حرفه مشغول می‌باشد. او را بعد از تظاهرات نیمه شعبان به همراه تعدادی دیگر از انقلابیون دستگیر کرده، چند روزی در زندان بود. مردم در مسجد جامع تحصن کرده بودند و خواهان آزادی آنها شدند. من هم در روز تحصن، در مسجد به عنوان اینکه می‌خواستم حاضرین را آرام کنم، بلند شدم و چند کلمه‌ای صحبت کردم. با کنایه به کسانی که در جمع حضور داشتند، گفتم: «می‌دونید چرا گفتن نماز جماعت رو شانه به شانه بایستید و فاصله بین آنها نباشد؟ برای اینکه بین شما، شیطان رخنه نکنه. حالا شما که اینجا نشسته‌اید، خیلی مواظب باشید تا شیطان‌هایی که می‌خوان اغتشاش کنن، بین شما رخنه نکنن.» پشت سر من هم، افسر شهربانی ایستاده بود؛ طوری اشاره کردم که همه متوجه منظورم شدند. گزارش‌ هم به آنجا رسید و گفته بودند که مهربان آنها را آرام نگه داشت. مدتی بعد نیز فخرایی و دیگر مبارزان انقلابی جهرم که بی‌گناه دستگیر شده بودند، آزاد شدند.   منبع: آقای مهربان: خاطرات غلامعلی مهربان جهرمی، تدوین وحید کارگر جهرمی، شیراز، آسمان هشتم، 1392، ص 146 - 150.

کتاب و نشریه

انقلاب اسلامی در ایلام

«انقلاب اسلامی در ایلام» عنوان کتابی است که به تازگی از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است. این کتاب که به قلم دکتر سیدمحمد طاهری مقدم تهیه و تنظیم شده، تاریخچه‌ای از مبارزات مردم ایران طی سال‌های قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را مورد بررسی و تحقیق قرار داده است. بر اساس آنچه که در پیشگفتار کتاب آمده است، اسناد بر جای مانده از ساواک، روزنامه‌ها و مطبوعات، کتاب‌های خاطرات شخصیت‌ها و همچنین مصاحبه با افراد (تاریخ شفاهی) منابع اصلی گردآوری این اثر پژوهشی می‌باشند. کتاب «انقلاب اسلامی در ایلام» پس از یک مقدمه کوتاه و یک پیشگفتار ده صفحه‌ای، رویدادهای گذشته و حال ایلام را طی ۹ فصل ارائه کرده است: فصل اول با عنوان «موقعیت طبیعی و تاریخی تحولات ایلام از آغاز تا سقوط حکومت والیان» پس از ارائه اطلاعاتی از اوضاع اقلیمی و جغرافیایی ایلام حوادث این خطه از کشور را از آغاز تا قدرت گرفتن رضا شاه بررسی کرده است. فصل دوم با عنوان «تحولات سیاسی و اجتماعی در ایلام از شکل‌گیری حکومت پهلوی تا سقوط محمدرضا شاه» به بررسی رویدادهای ایلام طی نیم قرن حاکمیت سلسله پهلوی پرداخته و روابط تاریخی مردم این منطقه با عراق را مورد بررسی قرار داده است. فصل سوم با عنوان «شورش تیمور بختیار و نقش مردم ایلام» به بررسی رفتار و عملکرد بختیار در ایلام علیه رژیم پهلوی و ارتباط وی با سران ایلات و عشایر ایلامی و آموزش آنها علیه پهلوی و در ادامه موضوع پیوند مردم با روحانیت پس از مرگ تیمور بختیار را کالبدشکافی کرده است. فصل چهارم با عنوان «نقش و جایگاه داخلی و خارجی ساواک ایلام» به بررسی نقش ساواک و موساد در ایجاد پایگاه جاسوسی در یک منطقه کوهستانی ایران پرداخته است. در این بخش نقش سه‌گانه ساواک در ایلام شامل: شناسایی و سرکوب نیروهای انقلابی ایلام، نظارت بر تحولات شهرهای مذهبی عراق و رصد موقعیت امام خمینی(ره) در آن کشور، و همچنین همکاری با رژیم صهیونیستی در اقدامات اطلاعاتی و جاسوسی به نفع این رژیم بررسی شده است. فصل پنجم با عنوان «جایگاه مسجد جامع ایلام در فعالیت‌های انقلابی مردم این استان» به بررسی عملکرد مؤثر این مسجد به عنوان کانون فعالیت‌های انقلابی مردم ایلام علیه حکومت پهلوی و هدایت مبارزات، تظاهرات، و راهپیمایی‌های مردم در سال‌های ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷ پرداخته است. فصل ششم با عنوان «گسترش نقش نیروهای مذهبی در دهه ۱۳۵۰» به تشریح فعالیت‌های انقلابی و اسلامی مردم ایلام در سایه عواملی چون گسترش شبکه‌های ارتباطی، تبعید برخی روحانیون برجسته به ایلام و افزایش سطح آگاهی‌های اجتماعی و سیاسی مردم پرداخته است. فصل هفتم با عنوان «روحانیون و انقلاب اسلامی در ایلام» به بررسی زندگی و فعالیت‌های انقلابی و اسلامی روحانیون برجسته ایلامی اختصاص یافته و عملکرد چند چهره شاخص آنان بررسی شده است. فصل هشتم با عنوان «انقلاب اسلامی در ایلام از وفات حاج آقا مصطفی خمینی تا آغاز سال ۱۳۵۷» شرح مبارزات پیگیر مردم ایلام از زمان رحلت فرزند امام خمینی در آبان 1356 بررسی شده و تأثیر مقاله توهین‌آمیز روزنامه اطلاعات علیه امام خمینی (۱۷ دی ۱۳۵۶) در شکل‌گیری انقلاب اسلامی در ایلام تشریح گردیده است. فصل نهم با عنوان «روزشمار تحلیلی و وقایع انقلابی استان ایلام در سال ۱۳۵۷» مهمترین رخدادهای مرتبط با انقلاب اسلامی در این شهر از آغاز سال ۱۳۵۷ تا پیروزی انقلاب در ۲۲ بهمن آن سال ارائه شده است. کتاب «انقلاب اسلامی در ایلام» ۵۰ سند ساواک از سوابق مبارزاتی مردم ایلام را نیز در ۶۰ صفحه از کتاب ارائه کرده است. همچنین ۳۶ عکس سیاه و سفید نیز از شخصیت‌ها و اماکن و صحنه‌های انقلاب مردم ایلام در ادامه کتاب آمده است. «کتاب‌نامه» و «نمایه» نیز بخش‌های پایانی کتاب را به خود اختصاص داده‌اند. چاپ اول کتاب «انقلاب اسلامی در ایلام» که از جمله موضوعات زیرمجموعه «طرح تدوین انقلاب اسلامی» است، در زمستان ۱۴۰۰ در ۳۷۸ صفحه و با قطع وزیری به زیر چاپ رفته و با بهای ۱۱۰ هزار تومان وارد بازار نشر شده است.

بانک اطلاعات



امروز در آیینه تاریخ


خاطرات


برداشتی از اسناد لانه جاسوسی


گفت‌و‌گو/خبر


مقالات


ادب و هنر


کتاب و نشریه


هر روز با یک شهید


گزارش


چندرسانه‌ای


پادکست


پایگاه اطلا‌ع‌رسانی انقلاب اسلامی از جمله پایگاه‌های ارائه اطلاعات و داده‌های تحقیقاتی در باره انقلاب اسلامی بهمن 1357 است. این پایگاه به همت دفتر ادبیات انقلاب اسلامی (مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگ و ادب پایداری حوزه هنری) در 22 خرداد 1391 افتتاح شد. دفتر ادبیات انقلاب اسلامی در سال 1372 تأسیس شده و تاکنون آثار متعدد پژوهشی و تاریخی منتشر کرده است.

پایگاه اطلا‌ع‌رسانی انقلاب اسلامی به منظور بهره‌گیری انقلاب اسلامی‌‌پژوهان از داده‌ها، اطلاعات و آخرین یافته‌های پژوهشی، متناسب با فضای مجازی راه‌اندازی شد و پس از سه سال، بر اساس تجربه دست‌اندرکاران و نظرسنجی از کارشناسان و کاربران، نسخه پیشرفته‌تری از این سایت در دهه فجر 1394 ارائه گردید.  در آبان 1396 نیز، با انجام تغییرات جزئی از نسخه اصلی آن رونمایی به عمل آمد.

حجم عظیم منابع و داده‌های اطلاعاتی موجود در نشانی 22bahman.ir این پایگاه را محل رجوع و مورد توجه عموم علاقه‌مندان به تاریخ انقلاب اسلامی، بویژه انقلاب‌پژوهان، قرار داده است.

پایگاه اطلاع‌رسانی انقلاب اسلامی شامل این بخش‌هاست: صفحه نخست، امروز در آیینه تاریخ، بانک اطلاعات، روزنامه‌های 57 - 59، برداشتی از اسناد لانه جاسوسی، خاطرات، گفت‌و‌گو/ خبر، مقاله، ادب و هنر، کتاب و نشریه، هر روز با یک شهید، گزارش، چندرسانه‌ای.

بانک‌ اطلاعات، از مهم‌ترین بخش‌های پایگاه اطلاع‌رسانی انقلاب اسلامی با زیرمجموعه‌های کتابخانه (کتاب، روزنامه، مجله، سند، اعلام، منابع غیرفارسی)، دانشنامه، صدا و تصویر (فیلم، عکس، صدا)، فیش‌های تحقیقاتی (نهضت امام خمینی(ره)، ناموران) است. اطلاعات این بخش را واحدهای گوناگون دفتر ادبیات انقلاب اسلامی به منظور فعالیت‌های پژوهشی خود تهیه کرده‌اند که شامل موارد زیر است:

- حدود 380 هزار برگه یادداشت از کتاب‌ها و نشریات فارسی، عربی، انگلیسی، فرانسه و...

- فهرست اَعلام حدود 2 هزارعنوان کتاب و تعدادی از نشریات، اعم از نام اشخاص، مکان‌ها، تشکل‌ها و...

- زندگینامه چهره‌ها و شخصیت‌های مشهور و مؤثر در تاریخ معاصر ایران و بویژه انقلاب اسلامی

- مشخصاتِ شناسنامه‌ای افزون بر 40 هزار شخصیت تاریخ معاصر ایران در حوزه‌های سیاسی، نظامی، ادبی، هنری، اقتصادی، علمی و...

- مجموعه دانستنی‌هایی در زمینه انقلاب اسلامی، با توضیحاتی در ذیل هر مدخل و درباره‌ هر یک از اصطلاحات، مفاهیم و اسامی افراد و اماکن جغرافیایی

- بیش از 10 هزار عکس افراد و شخصیت‌ها، وقایع تاریخی و مکان‌های جغرافیایی، مربوط به تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی.

در این بانک اطلاعات می‌توان هر واژه و موضوعی را مورد جست‌وجو قرار داد و نتایج را براساس زیرمجموعه‌های تفکیک شده کتابخانه، دانشنامه، صدا و تصویر و فیش‌های تحقیقاتی و منابع خارجی دریافت کرد.

 


مدیر مسئول: هدایت الله بهبودی|زیــر نــظــر شــــورای ســردبـیـری|مدیــر اجـــرایی: مرجان مهدی‌پور
niknami.net طراح و برنامه‌نویس: توحید نیکنامی


 نشانی: خیابان سمیه- نرسیده به خیابان حافظ - حوزه هنری - طبقه سوم - سایت انقلاب اسلامی

تلفن: 91088472 (021)

رایانامه: info@22bahman.ir