انقلاب اسلامی :: انقلاب اسلامی، میراث ملی و ابزار انتقال آن پژوهش و نگارش است

انقلاب اسلامی، میراث ملی و ابزار انتقال آن پژوهش و نگارش است

18 بهمن 1391

هدایت‌الله بهبودی، مدیر دفتر ادبیات انقلاب اسلامی در پنجمین نشست ویژه «پنجاهمین سال آغاز نهضت امام خمینی(ره)» و جشن پیروزی انقلاب اسلامی در کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که هنوز به صورت حرفه‌ای نتوانسته‌ایم به تولید آثار مکتوب درباره انقلاب اسلامی بپردازیم، از گشوده‌شدن درهای بایگانی سازمان امنیت و اطلاعات رژیم پهلوی و انتشار اسناد ساواک دردهه‌های اخیر به عنوان اقدامی شجاعانه یاد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انقلاب اسلامی، پنجمین نشست ویژه «پنجاهمین سال آغاز نهضت امام خمینی(ره)» و جشن پیروزی انقلاب اسلامی 17 بهمن‌ماه 91 در سال شریعت‌زاده کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با حضور حجت‌الاسلام کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران، اسحاق صلاحی، رییس کتابخانه ملی، محمدعلی بشارتی، وزیر اسبق کشور و هدایت‌الله بهبودی، پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی برگزار شد.


هدایت‌الله بهبودی، نویسنده و پژوهشگر تاریخ و مدیر دفتر ادبیات انقلاب اسلامی گفت: بیست‌سال از زمانی می‌گذرد که به عنوان روزنامه‌نگار مشغول به فعالیت بودم. از اصحاب رسانه می‌خواهم که در آنچه می‌نویسند، دقت داشته باشند زیرا آن‌ها ناخواسته بخشی از تاریخ مکتوب این سرزمین را رقم می‌زنند.

وی با بیان این‌که «انقلاب اسلامی میراث ملی ماست که مهم‌ترین ابزار انتقال آن از دیروز به امروز، حال و آینده چیزی جز قالب پژوهش نیست» پرسید: آیا خواهیم توانست این میراث ملی را به آینده منتقل کنیم؟ گاه با خود آرزو می‌کنم که کاش می‌توانستیم در دفتر ثبتی این انقلاب را به نام آیندگان هم به ثبت برسانیم اما متاسفانه این امکان وجود ندارد و ناگزیریم از قالب پژوهش و نگارش تاریخ بهره گیریم.

تدوین‌کننده مجموعه «انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک» سپس با پرسیدن این سوال که «چرا انقلاب اسلامی یک میراث است؟» توضیح داد: انقلاب اسلامی از این جهت که هدف ما ایرانیان را رسم می‌‌کند و حافظه تاریخی امروز و فردای ما را شکل می‌دهد، یک میراث ملی است. اگر می‌بینیم که در جامعه سخنانی مانند این‌که «محمد‌رضا پهلوی را همان‌طور که خودشان آوردند، خودشان هم بردند، مطرح می‌شود» این مساله نشان می‌دهد که متاسفانه ما نتوانسته‌ایم به عنوان پژوهشگر نقش موثری در اندیشه مردم داشته باشیم.

وی با بیان این‌که «آستانه در‌د تاریخی بسیار دورتر از در‌د اقتصادی‌ است اما زمانی که فریاد تاریخی ملتی بلند شود، دیگر هیچ علاجی برای آن وجود نخواهد داشت» گفت: پس از مرور وقایع تاریخی سی‌ساله کشورمان، شیوه تاریخ‌نگاری پس از انقلاب را به سه دوره تقسیم کرده‌ام که در دوره نخست (دهه 1360) تنها مصرف کننده متون خارجی و افکار اندیشمندان آنان درباره رویداد انقلاب اسلامی بودیم.

بهبودی، دوره دوم (دهه 1370) را دوره توازن میان منابع داخلی و خارجی در زمینه متن‌های مربوط به انقلاب اسلامی معرفی کرد و افزود: در این دوره با برگزیدن قالب «تاریخ شفاهی» تولید مکتوبات در حوزه انقلاب در داخل به اندازه‌ای رسید که توانست توازنی میان منابع خارجی و داخلی را رقم بزند. در سومین دوره تَوفُق منابع داخلی را بر منابع خارجی و گشایش در‌های تاریخ به ‌روی پژوهشگران و محققان داخلی و خارجی را شاهدیم.

وی با بیان این‌که هنوز به صورت حرفه‌ای نتوانسته‌ایم به تولید آثار مکتوب درباره انقلاب اسلامی بپردازیم، از گشوده‌شدن درهای بایگانی سازمان امنیت و اطلاعات رژیم پهلوی و انتشار اسناد ساواک در دهه‌های اخیر و توسط مرکز بررسی اسناد تاریخی به عنوان اقدامی شجاعانه یاد و اظهار کرد: وقتی به ویژگی‌های اسناد نگاه می‌کنیم می‌بینیم که با منشوری از پدیده انقلاب روبه‌روییم.

هدایت‌الله بهبودی قصد داشت سخنان خود را در زمینه کارکرد این اسناد و نحوه بهره‌مندی پژوهشگران از آنها هم بیان کند که به دلیل محدودیت زمانی نشست، وارد شدن به این موضوع‌ را به نشست دیگری موکول کرد.



 
تعداد بازدید: 975


.نظر شما.

 
نام:
ایمیل:
نظر:
تصویر امنیتی: