10 اردیبهشت 1392
فاطمه کمالی(دانشآموختۀ حوزۀ علمیه)
بیتردید انقلاب اسلامی در ایران فقط برای فروپاشی حکومت پهلوی رخ نداد، بلکه استقرار نظام سیاسی اسلام و بنا نهادن ساختارهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و… بر اساس آموزههای اسلام هدف اصلی انقلابکنندگان بود؛ انقلابکنندگانی که پایگاه بزرگی به نام حوزه داشتند و بر اساس وظیفۀ شرعی خویش پا به عرصۀ مبارزه نهادند. اعضای جامعۀ مدرسین نیز در مقام نهادی جهتدهنده در بطن حوزه، در کوران حوادث انقلاب حضوری گسترده داشت.
زمانی که انقلاب به ثمر نشست، اهداف و آرمانهای آن مطرح شد و وظایف انقلابکنندگان را وارد مرحلۀ جدیدی نمود. این وظایف در دو بعد داخلی و خارجی متجلی شد و انتظار و رسالتهای انقلابی تشکلهایی چون جامعۀ مدرسین را تبیین کرد. بر اساس بندهای ۱، ۴، ۵، ۶، ۱۵ و ۱۶ اصل ۳ قانون اساسی، جمهوری اسلامی ایران موظف شد برای دستیابی به اهداف عالی انقلاب، همۀ امکانات خود را به منظور فراهم کردن محیط مساعد برای رشد فضائل اخلاقی براساس ایمان و تقوا و مبارزه با تمامی مظاهر فساد و تباهی، تقویت روح بررسی و تتبع و ابتکار در تمام زمینههای علمی، فنی، فرهنگی و اسلامی از طریق تأسیس مراکز تحقیق و تشویق محققان، طرد کامل استعمار و جلوگیری از نفوذ اجانب، محو هرگونه استبداد و خودکامگی و انحصارطلبی، توسعه و تحکیم برادری اسلامی و تعاون عمومی بین همۀ مردم و تنظیم سیاست خارجی کشور براساس معیارهای اسلام، تعهد برادرانه نسبت به همۀ مسلمانان و حمایت بیدریغ از مستضعفان جهان بهکار برد.
در بعد خارجی موضوع صدور انقلاب مطرح شد و برای این منظور اعضای جامعۀ مدرسین به چهار گوشۀ جهان سفر کردند تا به تبلیغ اسلام و انقلاب اسلامی دست زنند. (از آن جمله میتوان آیات عظام: مصباح یزدی، جوادی آملی، و … را نام برد) در این سفرها بسیاری از کتابهای متفکران انقلاب اسلامی به زبانهای زندۀ دنیا ترجمه شد و رایزنیهای فرهنگی بسیاری انجام شد، بااینحال هنوز هم زوایای گوناگون انقلاب اسلامی به دلایل بسیاری مانند بایکوت خبری بنگاههای رسانهای صهیونیسم جهانی، فعالیتهای تبلیغی گروههای معاند انقلاب و نیز کمکاری نیروهای خودی، برای جهانیان کمتر شناخته شده است. انقلابی که در ایران به رهبری امام خمینی(ره) پیروز شد بیتردید بزرگترین رخداد قرن بود که کل معادلات جهانی و محاسبات ابرقدرتهای شرق و غرب را به هم ریخت و در عمل تمامی دنیا را تحت تأثیر خود قرار داد. چنین انقلابی اهدافی جهانی داشت و یاران و همسنگرانش را تمامی ملل آزاده و مستضعف جهان میپنداشت. مبارزه با امپریالیسم جهانی و صهیونیسم بینالملل از رویکردهای اصلی و تغییرناپذیر این انقلاب بود. بر این اساس شفافسازی چهرۀ واقعی دشمنان انقلاب برای ملتهای بیدار امروز از وظایف خطیری است که بر دوش اعضای جامعۀ مدرسین قرار دارد.
انقلاب اسلامی دربرگیرندۀ درونمایههای ارزشمندی چون آزادی، برابری، استقلال و… است که از مطالبههای جدی بسیاری از ملل معاصر به شمار میآید. تلاش تشکل جامعۀ مدرسین به منظور تبیین نظری و مفهومی این درونمایهها برای مخاطبان جهانی، بر ارادتمندان انقلاب اسلامی در نقاط گوناگون جهان خواهد افزود. انقلاب اسلامی انقلابی ایدئولوژیک بود که با عقاید انسانها سر و کار داشت. سوای زندگانی این جهانی در این انقلاب، به زندگانی سرای دیگر (آخرت) نیز توجه میشود و همت برای بسط عقاید اسلامی در سرلوحۀ کارها قرار دارد؛ بنابراین میتوان ادعا کرد که رسالت انقلابی جامعۀ مدرسین چیزی جدا از رسالت دینیاش نیست.
انقلاب پدیدهای ناگهانی نبوده است که یکبار در تاریخ ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ روی دهد و فقط هر سال سالگردی برای آن برگزار شود و دیگر هیچ. به هیچ روی چنین موضوعی در کار نیست. انقلاب استمرار دارد و قطار آن در حرکت است. این نهضت اسلامی برای آنکه بتواند به سر منزل مقصود برسد، نگهبانانی امین و صادق میخواهد که از آن مراقبت کنند تا به تعبیر بنیانگذار انقلاب امام خمینی(ره) به دست نااهلها نیفتد و به دست صاحب اصلیاش امام زمان(عج) سپرده شود. در این باره نیز رسالتی حراستگونه بر عهدۀ اعضای جامعۀ مدرسین قرار خواهد گرفت.
از سوی دیگر بسیاری از اهداف انقلاب بر خلاف اهداف اولیهاش، محصولی دیربازده دارد و نیازمند سعۀ صدر و حوصله در به ثمر نشستن است. بیشک برقراری حکومت اسلامی یکی از این اهداف است. این خواسته برای نخستینبار با طرح مفاهیمی چون ولایت فقیه در کشور اجرا شد و همان گونه که پیش بینی میشد، با در پیش گرفتن روش آزمون و خطا مسیر خود را طی کرد و در راه کمال قرار گرفت. آنچه در این زمینه بر عهدۀ یکایک افراد جامعۀ انقلابی و بهویژه تشکل مهم جامعۀ مدرسین قرار داد حمایت از نظام اسلامی و مسئولان انقلابی است. پیشینۀ جامعۀ مدرسین در این زمینه مثبت است. این مشی باید ادامه پیدا کند و از ارکان حکومتی انقلاب پشتیبانی شود.
جامعۀ مدرسین میتواند در گذرگاههای حساس سیاسی و اجتماعی با در پیش گرفتن رویکردهای پخته و سنجیده تشکلهای دیگر را نیز به سمت وفاق ــ و نه تشتت ــ بکشاند و از تنشزایی و غوغاسالاریهایی که هیچ نفعی برای کشور ندارد جلوگیری کند. مسئولیت هدایتگرانهای که در این عرصه بر عهدۀ جامعۀ مدرسین قرار میگیرد از همان روزهای آغاز تعامل جامعۀ مدرسین با امام خمینی در نظر شخص امام بود. بسیاری از اعضای جامعۀ مدرسین افراد باتجربهاند که پیشینۀ مبارزاتی و انقلابی دارند و از این نظر میتوانند نگاهها را به خود جلب کنند.
منبع: مجله زمانه - شماره 29 و 30
تعداد بازدید: 762