06 خرداد 1392
یک فيلمساز گفت: ساختن شهركی سينمايی با محوريت انقلاب اسلامی يك نياز ضروريست تا سينماگران بتوانند با فراغ بال به اين موضوع بپردازند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انقلاب اسلامی، جواد افشار، كارگردان سينما و تلويزيون در گفتوگو با خبرگزاری بينالمللی قرآن، درباره عملكرد سينمای سه دهه گذشته در تصويرنگاری از وقايع انقلاب اظهار كرد: پرداختن به واقعيتهايی كه در انقلاب اسلامی روی داده، از آن دسته مسائل است كه بيانش برخی مواقع به خطوط قرمز بر میخورد؛ سدی كه سبب میشود اين گونه آثار در سينما توليد نشود. در كنار اين معضل منفینگری برخی افراد در تصويرگری انقلاب سبب شده كه زمينه برای فعاليت در حوزه سينمای انقلاب و موضوعاتی چون قيام 15 خرداد به خوبی مهيا نباشد.
وی افزود: نكته ديگر اينكه هميشه نمايش آدمهای خاكستری در فيلمهای انقلابی ممنوع بوده است، همين مسئله سبب شده اگر قرار است درباره يك آدم انقلابی يا ضد انقلاب سخن گفته شود آن پرداخت تنها به صورت سفيد و سياه باشد، بنابراين معمولا اين شخصيتها دارای عمق نيستند و شخصيتپردازی خوبی درباره آنها انجام نمیشود. اين وضعيت در صورتی است كه هر انسانی ممكن است كه در عين منفی بودن برخی مواقع كارهايی انجام دهد كه خوب باشد. پس تا زمانیكه ما اجازه نداشته باشيم به آدمهايی كه در انقلاب حضور داشتند به صورت واقعی نگاه كنيم اين دسته موضوعات در سينمای ما مغفول خواهد ماند.
اين سينماگر در تكميل مطلب فوق بيان كرد: اين نوع نگاهها در سينما و تلويزيون هم عمدتا توجيه منطقی ندارد، بدين معنا كه يك قانون برای اين محدوديتها وجود ندارد و هر مدير و مسئول بنا به سليقه شخصی خودش در اين حوزه تصميمگيری میكند. اين نوع تنگنظریها در شرايطی است كه مقام معظم رهبری در سخنان خود بارها اشاره فرمودند كه در كارهای نمايشی جسارت داشته باشيم.
كارگردان فيلم سينمايی «كلبه» درباره امكانات مورد نياز فيلمهايی انقلاب هم چنين گفت: جدا از مسائل مفهومی، سختیهای ديگری هم وجود دارد كه سبب میشود ورود به اين بخش كم شود، چراكه با اين امكانات موجود در سينما ساختن فيلم درباره قيام 15 خرداد كه میخواهد تصويرگر خوبی از اين رويداد باشد با توجه به بضاعتی كه ما داريم امكانپذير نيست. دليلم نيز اين است كه تهران امروز به هيچ وجه نشانی از تهران سال 42 ندارد.
اين فيلمساز ادامه داد: ساختن شهركی سينمايی با محوريت انقلاب اسلامی يك نياز ضروريست تا سينماگران بتوانند با فراغ بال به اين موضوعات بپردازند، البته به شرطی كه همانند شهرك دفاع مقدس نباشد كه در آن نمیتوان يك نمای باز فيلمبرداری كرد. برای محقق شدن اين خواسته نيز بايد دولت سرمايهگذاری عظيمی انجام دهد، والا تا سالها داشتن چنين شهركی آرزو باقی خواهد ماند.
افشار اضافه كرد: معتقدم داشتن امكانات سختافزاری تاثير مستقيم روی مفهوم دارد، يعنی اگر فيلمی امكانات سختافزاری خوبی داشته باشد به شكل زيباتری پيام مدنظر فيلم را بيان میكند، وگرنه يك فيلمنامه شاهكار بدون اينكه امكانات ساخت داشته باشد تبديل به يك اثر ضعيف خواهد شد.
وی در پاسخ به اين سؤال كه اين كم كاری در حوزه سينمای انقلاب چه آسيبهايی در پی دارد، تصريح كرد: مسلم است كه بدخواهان انقلاب از هر فرصتی استفاده میكنند كه به انقلاب اسلامی ضربه بزنند. در اين ميان سينما برای آنها ابزاری كارآمد است، حال تصور كنيد اگر آنها زمينه را مساعد ببيند با چه حجم بيشتری دست به توليداتی مغرضانه میزنند، در صورتی كه توليد فيلمهای فاخر در حوزه انقلاب قادر است مخاطبان ايران و جهان را با دستاوردهای مثبت انقلاب آشنا كند.
افشار در پايان درباره اينكه فيلمسازی كه میخواهد فيلمی درباره انقلاب بسازد بايد چه ويژگیهايی داشته باشد، گفت: اينكه فيلمساز كه میخواهد يك فيلم و سريالی انقلابی بسازد بايد به انقلاب معتقد باشد، شرطی اساسی است، اما اين بدان معنا نيست كه حتما بايد به جريانی خاص مرتبط باشد. دليل اينكه اعتقاد را هم برای ساخت چنين كارهايی ضروری میدانم اين است كه اين دسته توليدات بدون داشتن اعتقاد فيلمساز ساختاری دلنشين و تاثيرگذار پيدا نمیكند.
تعداد بازدید: 1015