انقلاب اسلامی :: شیخ فضل الله نوری، فدایی مشروطه مشروعه

شیخ فضل الله نوری، فدایی مشروطه مشروعه

20 مرداد 1392


رحمت مهدوی


شیخ فضل‏اللّه‏ کجوری مازندرانی معروف به «نوری» در دوّم ذیحجّه 1259 ق. در قریة «لاشک» از توابع کجور مازندران دیده به جهان گشود. پدرش ملّا عباس نوری طبرسی از افاضل علمای دین(1) و پیشوایان مورد اطمینان و اعتماد و وثوق مردم نور و مازندران بوده است.­(2) جدّش میرزاتقی نوری نیز یکی از بزرگترین دانشمندان خطة مازندران و از شاگردان سیّدمحمّد مجاهد و ملّاعلی نوری است که دارای تألیفات فراوان می‌باشد.(3) وی تحصیلات اولیۀ خویش را در «بلده» مرکز منطقۀ نور که قبلاً از نظر علمی و دینی آباد بوده و در منطقه، مرکزیت داشته، شروع کرد. شیخ فضل­اللّه پس از پایان تحصیلات ابتدایی، به تهران هجرت کرد و دورۀ سطح حوزه را در محضر استادان آن سامان گذراند.(4) در جوانی پس از تحصیل مقدّمات، به همراه دایی خود میرزاحسین نوری (محدّث نوری) رهسپار نجف اشرف شد و در درس آیات عظام میرزای شیرازی، میرزا حبیب­الله رشتی و شیخ­راضی آل­خضر شرکت نمود و در سال 1292ق، پس از هجرت میرزای شیرازی به سامرا، همراه نخستین کاروان شاگردان وی به سامرا رفت.(5) «شیخ فضل‏اللّه‏ نوری مجتهد، بعد از تکمیل تحصیلات خود..... و نیل به مقام اجتهاد در سال 1288 ق. به تهران بازگشت. قریب چهل سال در تهران ریاست و مرجعیّت داشت و ترافع دعاوی عموم، به محضرش ارجاع می‏شد و مجلس درسش ممتاز بود. قبل از نهضت مشروطه در برخوردهایی که میان مردم و دربار به وجود می‏آمد، همواره او رهبر پیشوای خلق بود. از جمله در مسأله رژی و غائله تنباکو او به حمایت از مردم قیام کرد.» (6) در این نهضت ملی، شیخ فضل‏اللّه‏ در کنار مجتهد بزرگ تهران، میرزا حسن آشتیانی، در محور مبارزات مردم تهران قرار داشتند. و بنا به نوشته شیخ حسن کربلایی، حکم تحریم تنباکو را شیخ فضل‏اللّه‏ به دلیل ارتباط نزدیکی که با میرزای شیرازی داشت از سامرا گرفت و به یکباره قرارداد رژی و عوامل آن را شکست داد.(7)

شیخ فضل‏اللّه‏ نوری پس از طی مراحل مختلف علمی و رسیدن به مقام به اشاره میرزای شیرازی به تهران می‏آیند. «چرا که ضرورت موقعیّت و نفوذ بیگانگان و شیوع تفكّر فرنگی مآبی در ایران ایجاب می‏کرد که به تهران آید. میرزای شیرازی برای کسب اطلاع دقیق از وضعیت نابسامان کشور او را به ایران فرستاد.»(8) شیخ فضل­الله نوری علاوه بر مرجعیّت دینی که در تهران داشت، مجلس درس نیز برگزار می­کرد و به تربیّت طلّاب می‏پرداخته است. کسروی در «تاریخ مشروطه ایران» می‏نویسد: «در پایتخت، شیخ (فضل‏اللّه‏) بالاترین مقام روحانیّت را حایز نموده گفته می‏شود از حیث معلومات و تبحر در علوم دینی از همه همگامانش برتری داشته و بسیار فهیم و باهوش بوده و در قدرت استدلال در میان طبقه خود نظیر نداشته، هر روز در مساجد و مجالس درس و خانه‏اش، هزارها نفر اجتماع می‏کردند.»­(9) «از حوزۀ درس [وی] شخصیّت­های بزرگی بیرون آمدند که حاج­شیخ عبدالکریم حائری­یزدی (مؤسس حوزۀ علمیۀ قم)، حاج­آقا حسین قمی، سیّدمحمود مرعشی (پدر آیت­اللّه مرعشی­نجفی)، سیّداسماعیل مرعشی­شریف الاسلام، ملاّعلی مدّرس، میرزاابوالقاسم قمی، شیخ­حسن تهرانی و علّامه محمّد قزوینی از آن جمله­اند.(10) وی در حوزة درس به آن درجه از مقام علمی رسید که گفته اند: «از نظر دانش و فضل در رشته اصول؛ استاد درجه اول و در فقه محقّق بود که نظریاتش مورد استناد فقهای دیگر قرار می‌گرفت.»­(­11) همچنین درمورد وی گفته شده است: «در فنّ اصول در تهران اوّل است، و مشهور است که در نجف هم کمتر نظیر دارد.»(12) «در پایتخت، شیخ بالاترین مقام روحانیّت را حائز بود. گفته می‌شود از حیث معلومات و تبحّر در علوم دینی از همه همنوعانش برتری داشته و بسیار فهیم و باهوش بوده و در قدرت استدلال، در میان طبقة خود نظیر نداشت.» همچنین در مقام علمی وی گفته شده است: «در رشته حکمت و کلام کسی را یارای مجادله و یا بحث با ایشان نبود و در سایر رشته‌های ادبی و ضروری، جامع جمیع کمالات بود.»­(13)

شیخ فضل­الله نوری علاوه بر تدریس و ارشاد و رسیدگی به امور مردم و قضاوت، در کار تألیف و رسایل فقهی و اصولی و فلسفی و سیاسی و نیز در تصحیح و تحشیه کتاب­های معروف و معتبر علمای گذشته اهتمامی فراوان داشت. از جمله مسائل مورد توجّه شیخ در مدت اقامت در تهران، مسئلۀ استبداد و استعمار بوده­است. مبارزات ضد استبدادی و ضد استعماری شیخ پس از بازگشت از عتبات، کم و بیش شروع شده­بود، اما در جریان نهضت تنباکو شدّت بیشتر پیدا کرد. شیخ فضل­الله در واقع به­عنوان نمایندۀ رهبر نهضت تنباکو در تهران عمل می­کرد و در پیروزی این نهضت، نقش مهمّی ایفا کرد. پس از قتل ناصرالدین شاه، وقتی فرزند وی مظفرالدین شاه به سلطنت رسید، اوضاع جامعه به­سمت نابسامانی­های بیشتری رفت. مردم، که یک­بار طعم پیروزی را در جریان نهضت تنباکو چشیده بودند، درصدد تغییر وضع موجود برآمدند و از طریق تشکیل انجمن­های مختلف به تشدید مبارزه پرداختند. رهبران دینی نیز در حرم حضرت عبدالعظیم علیه­السلام گرد آمدند و در آنجا خواست­های خود را که مهم­ترین آنها، اجرای «قوانین اسلامی» و ایجاد «عدالت­خانه» بود به اطّلاع شاه رساندند. شیخ­فضل­الله نوری در حمایت از نهضت عدالت­خانه به صف مبارزان پیوست. در ادامۀ مبارزه، علما تصمیم گرفتند تا از تهران خارج شوند. بر این اساس در روز دوشنبه 23 جمادی­الاول 1324 / 1282ش کاروان مهاجران، تهران را به­سوی قم ترک کرد که شیخ فضل­الله نیز با جمعی از اطرافیان خود به این کاروان پیوست. در طول این مدت در تهران، کم­کم زمزمه­های حکومت مشروطه، جای عدالت­خانه را گرفت. شیخ در ابتدای نهضت مشروطه­خواهی با آن همراهی می­کرد، امّا پس از مدّتی به­علّت مشاهدۀ نفوذ انگلستان در میان مشروطه­خواهان و مباینت­هایی که میان این جریان با شرع می­دید، با آن به مخالفت برخاست و اقداماتی در این زمینه انجام داد.(14) فضل‌الله نوری الگوهایی ارائه داد که به «مشروع» مشهور شد. او نوشتن هرگونه قانون و واداشتن شهروندان به پیروی از قانونی که در شرع آورده نشده‌است را نادرست می‌دانست و با برقراری مجلس انتخابی و نیز مسأله تقسیم قوا مخالفت می‌ورزید. او مشروطه را «فتنه» می‌خواند و قانون اساسی را «دستور ملعون» و «ضلالت‌نامه» می‌نامید. در مقابل یکی از مواد آن که «اهالی مملکت ایران در مقابل قانون دولتی متساوی‌الحقوق خواهند بود» به طور مشخص مخالفت کرد و گفت: «محال است با اسلام حکم مساوات.» تقسیم قوا به سه قوه را «بدعت و ضلالت محض» خواند. از جمله نظریات شیخ فضل‌الله نوری، حضور هیئتی از مجتهدین واجد شرایط برای مراقبت بر مجلس شورا بود. این چند نفر هیئت مستقل از مجلس و موازی نهاد مجلس بود. (15) در جدال میان مشروطه­خواهان و مخالفان مشروطه، ابتدا مخالفان آن و طرفداران سلطنت به پیروزی رسیدند. امّا بعد از مدّتی این موافقان مشروطه بودند که به پیروزی رسیدند. پس از انحلال مجلس، ‌نیروهای طرفدار شاه، به­عنوان مبارزه با مشروطه خواهان، ‌دست به آزار و تعدّی مردم گشودند. از این­رو مقامی در تبریز به رهبری ستّارخان بر ضدِّرژیم محمّدعلی شاه آغاز شد که با حمایت وسیع و روزافزون مردم مواجه گردید. علی­رغم اعزام نیروهای فراوان به تبریز شاه نتوانست که این قیام را سرکوب کند، بلکه حمایت­های مرد تبریزی از آن و صدور فتاوای مراجع مشروطه­خواه نجف از قیام ستّارخان، سبب پایداری مردم تبریز و امکان وقوع قیام­هایی مشابه در شهرهای دیگر گردید. از این­رو با توافق روسیه و انگلستان، ‌چند تن از خوائنین منتفذ گیلان و بختیاری،‌ در کسوت مشروطه­خواهی، ‌در رأس جنبش ضدِّرژیم قرار گرفتند و با توافق پنهانی کنسول­های روسیه و انگلستان نیروهای شاه را شکست دادند و تهران را در ۲۶ جمادی الثّانی ۱۳۲۶ فتح کردند. شاه و گروهی از رجال از بیم دستگیری به سفارت روسیه پناه شدند. حاج شیخ فضل­الله نیز که از نظر مشروطه­خواهان متّهم به همکاری با شاه و مستبدان بود،‌ در معرض خطر دستگیری قرار داشت. وی در خواست سفارت های روسیه، هلند، و عثمانی را برای پناهنده شدن بدانجا بدون جواب گذاشت و حاضر نشد که پرچم روسیه را که از طرف سفارت برایش ارسال شده بود به نشانة ‌وابستگی به سفارت روسیه بر بام منزلش برافرازد تا از خطر جانی در امانا بماند، ‌و آن را پس فرستاد.(16) در همین هنگام، جمعی به­منزل شیخ رفته، او را دستگیر نمودند و به میدان توپخانه بردند. وی در محکمه­ای که دادستانش شیخ ابراهیم زنجانی بود به اعدام محکوم شد و یپرم خان ارمنی که ریاست نظمیه را به­عهده داشت حکم را به اجرا درآورد و شیخ به دار آویخته شد. (17) جنازه وی را پس از بی احترامی فراوان، ‌به اصرار منسوبان وی تحویل خانوده اش دادند. جنازه توسط یکی از شاگردان و بستگان شیخ و یکی از فرزندانش غسل و کفن شد و در منزلش موقتاً دفن گردید و پس از گذشت چند ماه و با فرونشستن تب و تاب سیاسی، آن را شبانه و به طور ناشناس به قم انتقال دادند و در صحن مطهر حضرت معصومه (ص) دفن کردند.(18)

از شیخ فضل الله نوری آثاری چند به یادگار مانده که از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره کرد: 1- رساله«المشق» که تقریرات درس میرزا می‌باشد. 2- صحیفه قائمیه 3- لوایح که مقالات و نامه‌ها و اعلامیه‌های وی می‌باشد. 4- رساله فقهی«عدم لزوم الترتیب فی قضاء الصلاه الخمسه» 5- رساله«حکم التجری فی حجیه القطع» 6- رساله«التجزّی فی الاجتهاد» 7- حاشیه بر رسائل شیخ انصاری 8- حاشیه بر مکاسب 9- حاشیه بر شواهد الربوبیه ملاصدرا 10- رساله«قاعدة ضمانِ ید» که میرزا حبیب الله رشتی در مورد آن می‌گوید: «اگر در دریاها غواصی کنید بهتر از این نمی‌یابی… و باید این مطالب را با جوهر بر دیدة چشم نوشت نه بر کاغذ»11- بیاض، که حاوی اوراد و یادداشتهای شخصی شیخ می‌باشد 12- رساله پرسش و پاسخ 13- رساله «تحریم مشروطیت» که علت موافقت اولیه و مخالفت ثانویه خود را با حرکت مشروطه در آن بیان نموده است 14- رساله تحریم سفر حاجیان به مکه از طریق جبل 15- رساله فقهی منظوم«الدْررالتنظیم» که آن را در بیست سالگی تألیف نموده است.(19)



پی‌نوشتها:

1- امینی، عبدالحسین، شهیدان راه فضیلت، مترجم جلال‏الدین فارسی، انتشارات روزبه، تهران، 1355.
2- بزرگ­تهرانی، محمّدمحسن­شیخ­آقا، الذریعه الی­تصانیف الشیعه، بیروت، 1400ق.
3- انصاری، مهدی، شیخ فضل الله نوری و مشروطیت، امیرکبیر، 1376، ص29.
4- علیخانى، على‌اکبر، همکاران، اندیشه­ی سیاسی متفكّران مسلمانان، ج: 10، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فنّ­آوری، تهران، 1390، چاپ اوّل.
5- مرتضی انصاری، زندگانی و شخصیّت شیخ انصاری، کنگره جهانی بزرگداشت دویستمین سال تولّد شیخ انصاری (ره )قم، 1375
6- دولت­آبادی، یحیی ، حیات یحیی، انتشارات عطار و فردوس، تهران، چاپ ششم، 1371، ج 1
7- ناظم­الاسلام کرمانی میرزا محمد، تاریخ بیداری ایرانیان، به اهتمام علی اکبر سعیدی سیرجانی، انتشارات آگاه، تهران، 1357، ج 1
8- کاظمی، علی، خاطرات مستر همفر، انتشارات اخلاق، قم، 1384، چاپ دوّم.
9- ملک‌زاده، مهدی، تاریخ انقلاب مشروطیّت ایران؛ ج 6، انتشارات علمی، تهران، 1363، چاپ دوم.
10- علیخانى، على‌اکبر، همکاران، اندیشه­ی سیاسی متفكّران مسلمانان، ج: 10، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فنّ­آوری، تهران، 1390، چاپ اوّل.
11- انصاری، مهدی، شیخ فضل الله نوری و مشروطیت، امیرکبیر، 1376، ص29.
12- اعظام­قدسی، حسن، خاطرات من؛ ج1، چاپخانه حیدری، اردیبهشت 1342.
13- انصاری، مهدی، شیخ فضل الله نوری و مشروطیت، امیرکبیر، 1376، ص29.
14- علیخانى، على‌اکبر، همکاران، اندیشه­ی سیاسی متفكّران مسلمانان، ج: 10، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فنّ­آوری، تهران، 1390، چاپ اوّل.
15- زرگری‌نژاد، غلامحسین، رسائل مشروطیت؛ ج: اوّل، تهران، ۱۳۷۴.
16- رجبی، محمّدحسن، علمای مجاهد، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، تهران، پاییز 1382.
17- علیخانى، على‌اکبر، همکاران، اندیشه­ی سیاسی متفكّران مسلمانان، ج: 10، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فنّ­آوری، تهران، 1390، چاپ اوّل.
18- رجبی، محمّدحسن، علمای مجاهد، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، تهران، پاییز 1382
19- ترکمان، محمّد، رسائل، اعلامیّه­ها، مکتوبات شیخ­فضل­الله نوری، خدمات فرهنگی رسا، تهران، ج1





منبع: سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی



 
تعداد بازدید: 760


.نظر شما.

 
نام:
ایمیل:
نظر:
تصویر امنیتی: