27 آبان 1392
دومین نشست نقد و بررسی رمان «گرگسالی» توسط نویسندگان فعال در مسجد جواد الائمه (ع) عصر دوشنبه 20 آبان در محل دفتر مجلات آموزشی رشد برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انقلاب اسلامی، به نقل از خبرگزاری مهر، در ابتدای این نشست، شهرام شفیعی، داستاننویس، گفت: تخیل در ادبیات فارسی دو شیوه برای ابراز وجود داشته است. نخست اینکه نویسنده گاهی خود به سراغ تخیل میرود و گاهی هم از آن اجتناب میکند که این اجتناب از تخیل خودش گاهی برای وقوع، نیاز به تخیل کردن بیشتری دارد و مرحوم فردی نیز به همین شیوه عمل کرده است
وی افزود: فردی در گرگسالی محیط داستانی خود را بسیار استادانه چیده است و به نظر من حتی موفقتر از تصاویری که او از طبیعت ارائه میکند، تصاویری است که او توانسته از کاراکتر «اسماعیل» ارائه دهد. از سوی دیگر، بحران و اوج گرفتن این داستان درست در متن زندگی روزمره مردم رخ میدهد و فردی بسیار موفق از عهده این کار بر آمده است.
شفیعی در ادامه، گرگسالی را نوعی داستان جادهای معرفی و تصریح کرد: توقفهای آقای فردی در این اثر برای اینکه موفق به خلق یک رمان جادهای شود، بسیار طولانی شده است. به نظرم آقای فردی بیش از هر چیز این داستان را برای دلش نوشته است و چندان دوست نداشته تا قواعد حرفهای و فرمولهای داستانی را در آن دخالت بدهد. گرگسالی از این منظر شاید به نوعی آلبوم خاطرات آقای فردی باشد.
وی همچنین تاکید کرد: گرگسالی داستانی مستند به شمار میرود که چندان مهندسی شده خلق نشده است.
خسرو باباخانی، دیگر داستاننویس و منتقد حاضر در این نشست در ادامه این برنامه در سخنانی اظهار داشت: نمیدانم چرا گاهی ادبیات را باید در حد یک بیانیه سیاسی پایین بیاوریم. شاید این کار برای ما نوعی دل خنک شدن داشته باشد، اما به نظرم فضای داستانی زیبای گرگسالی را نباید این طور تفسیر کرد و مثلا گرگش را مبدل به یک نظامی آمریکایی کرد.
وی در ادامه با اشاره به متن این رمان گفت: در جایی از این اثر به نظر من نویسنده زاویه دید را رعایت نکرده است و گاهی هم دقتلازم در زمانبندی بیان برخی رویدادهای به خرج نداده و شکل روایت هم انگار خوب جا نیفتاده است.
باباخانی افزود: من در مواردی برخی فصول این رمان و نحوه شکلگیری آنها را متوجه نشدم، چون هیچ نوع تغییر مکان و موقعیت و نظرگاه در آن رخ نمیدهد.
وی تاکید کرد: اگر تعریف ما از ادبیات، خلق متنی باشد که با خواندنش دل انسانی بلرزد، باید بگویم که من با خواندن این متن دلم لرزید. آن هم در زمانهای که بیشتر اتفاقات داستانی پیرامون ما دل را نمیلرزاند.
حبیبیوسفزاده، دیگر نویسنده حاضر در این نشست، در ادامه این جلسه و در سخنانی اظهار داشت: آقای فردی به هر حال یک نویسنده متعهد بوده است و بدون شک نویسندهای بود که نسبت به مسائل روزگار خود واکنش نشان میداد. پرداختن به سیاست در ادبیات اگر هنرمندانه باشد به ادبیات لطمهای نمیزند.
وی ادامه داد: فردی در رمانش بیانیه سیاسی منتشر نکرده است، بلکه روزمره بودن زندگی را نمایش میدهد و آمیختگی کردن این رمان با نمادی مانند گرگ نیز با همین هدف صورت گرفته است.
نبیالله بابایی، دیگر نویسنده حاضر در این مراسم نیز در سخنانی با بیان اینکه «اسماعیل» و «گرگسالی» را نباید دو اثر جدای از هم به شمار آورد، گفت: فردی برای بیان تفکر و منش خود از کلماتی به شکل خوب استفاده میکند و نشان میدهد که ادبیات برایش تنها صرف و نحو نیست.
وی تاکید کرد: ترکیب و ساختار هنری رمان گرگسالی بسیار ستودنی است و نثر آن نیز به روشنی نثری روحدار و زنده و پر تب و تاب به شمار میرود.
بابایی افزود: فردی در رمانش با کلمات به زیبایی رفتار میکند و مفاهیم را به خوبی تجسم میکند؛ تا جایی که گاه با تصویرآفرینی فردی میشود تعجب کرد.
بابایی افزود: فردی هم خردمند بوده هم دردمند و این در ادبیات و نوشتههایش مشخص است، به عبارت دیگر او زبان حماسیاش را لابهلای احساس میگنجاند و همین است که متن او را دلنشین میکند.
محمد ناصری، دیگر نویسنده حاضر در این نشست در سخنان خود و با اشاره به اظهارات خسرو باباخانی گفت: شاید آقای فردی در جایی اشتباهاتی کرده و یا تواضعی به خرج داده، اما به هر شکل کار او منجر به خلق اثری شده که در توانایی ارتباط با سایرین قابل ستایش است.
وی در ادامه، ضمن خوانش برخی از یادداشتهای روزانه امیرحسین فردی در سال 1388 که حین تالیف این رمان نوشته شده بود، گفت: این اثر خودش مدافع خودش است. هر خوانندهای حق دارد که از زاویه خود به یک اثر نگاه کند و مثلا بگوید زاویه دید و یا سیر رخداد برخی وقایع مشکل دارد، اما این اثر و محتوای جدای از پوستهاش، از خودش دفاع میکند.
ناصری افزود: چیزی که من از گرگسالی گرفتم به نوعی الهاماتی بود که آقای فردی دوست داشته آنها را بیان کند. به نظرم میرسد بر این مبنا گرگسالی را باید یک رمان دینی بدانیم که مهمترین رویدادی که در آن در حل رخ دادن است، خلق نگاه دینی به آفرینش و طبیعت و گاه خلق نگاه ماوراء طبیعی به آن است. به نظر من فردی توانسته آیه «الذین یومنون بالغیب...» را به خوبی در این کار به نمایش درآورد.
ناصری تصریح کرد: شاید برخی جملات رمان شعاری باشد، اما اینها همه در سطح رخ میدهد. این داستان، داستان انسان است و نویسنده هم سعی کرده در آن لایههای زیرین معنوی خودش را ارائه کند. این اثر را در سالهای پس از انقلاب باید در زمره معدود آثاری دانست که سعی کرده طبیعت و ماوراء طبیعت را در کنار هم بگنجاند.
نخستین نشست نقد و بررسی رمان «گرگسالی» آخرین اثر منتشر شده از مرحوم امیرحسین فردی، عصر روز دوشنبه 13 آبان 1392 با حضور نویسندگان حاضر در شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه (ع) در این مسجد برگزار شد. گزارش این نشست در نشانی:
http://www.22bahman.ir/HomePage/pageid/1/ctl/view/mid/333/Id/11834/language/fa-IR/Default.aspx
در دسترس قرار دارد.
رمان «گرگسالی» در فهرست پرفروشترین آثار انتشارات سوره مهر در مرداد ماه 1392 معرفی شد. این رمان آخرین اثر زندهیاد امیرحسین فردی وجلد دوم رمان «اسماعیل» است. رمان «اسماعیل» یكی از آثار ارزشمند پدر داستان انقلاب و از جمله آثاری است كه آیتالله خامنهای، رهبر معظم انقلاب در دیدار با اهالی قلم حوزه هنری، پیگیر جلد دوم آن بودند و فرمودند: «جای این رمان خالی بود.»
آیین نکوداشت زنده یاد امیرحسین فردی، مدیر فقید مركز آفرینشهای ادبی حوزه هنری و نویسنده و داستاننویس انقلاب و رونمایی از آخرین اثر او در قالب برنامهای با عنوان «آشیانه در دل» عصر 28 خرداد ماه 1392 در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.
آخرین اثر زندهیاد امیرحسین فردی با عنوان «گرگ سالی» در آستانه چهلمین روز درگذشت این نویسنده و داستاننویس انقلاب منتشر شد. سوره مهر، ناشر رمان «گرگ سالی» اعلام کرده که این اثر در واقع جلد دوم رمان «اسماعیل» است و جغرافیای این رمان برعکس «اسماعیل» که در تهران و پایتخت میگذشت، در دامنههای سبلان میگذرد. در پایان جلد اول رمان «اسماعیل»، برای این شخصیت انقلابی شرایطی بهوجود میآید که ناگزیر میشود برای امنیت بیشتر پایتخت را ترک کند و به روستایی در دامنه سبلان، نزد مادربزرگش برود که با مشکلاتی روبهرو میشود. مهمترین اتفاقی که برای اسماعیل در سبلان رخ میدهد، این است که از اهالی آن منطقه میشنود که آمریکاییها که در آن زمان کشت و صنعت مغان را در دست داشتند، میخواهند به اصلاح نژاد گرگهای دامنه سبلان اقدام کنند و گرگهایی با مدل امریکایی داشته باشند. آمریکاییها، اصلاح نژاد گرگها را با هدف تولید گرگهای آدمخوار پیگیری میکردند که بتوانند از آنها برای کشتن افراد انقلابی استفاده کنند.
همزمان با رونمایی از کتاب «گرگ سالی» نسخه دیجیتال این اثر توسط سوره مهر الکترونیک با قیمت 30 هزار ریال عرضه شد. این انتشارات با هدف دسترسی آسانتر مخاطبان به این اثر ارزشمند، نسخه دیجیتالی این کتاب را در سامانه کتابخانه دیجیتال سوره مهر عرضه کرده است.
تعداد بازدید: 997