انقلاب اسلامی :: عزت شاهی و احمد احمد صادقانه خاطره می‌گویند

عزت شاهی و احمد احمد صادقانه خاطره می‌گویند

21 اردیبهشت 1393

محسن کاظمی با انتقاد از جریاناتی که بر این باورند تاریخ نگاری وقایع پیش از انقلاب اسلامی به پایان راه خود رسیده است گفت: کسانی که این گونه صحبت می‌کنند نگاهشان به انقلاب تک بعدی است و از این می‌ترسند که قهرمانان و مبارزان پیش از انقلاب شبیه سازی شوند و به همین خاطر باورم بر این است که ادبیات انقلاب امروزه در غربت تمام است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انقلاب اسلامی، خبرگزاری مهر خبر داد که محسن کاظمی، پژوهشگر حوزه تاریخ انقلاب، عصر 17 اردیبهشت 1393 در نشستی در غرفه انتشارات سوره مهر در بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در پاسخ به سوالی در ارتباط با اینکه برخی می‌گویند دوران سخن گفتن از تاریخ پیش از انقلاب به سر آمده و باید به دوران پس از انقلاب پرداخت گفت: کسانی که چنین ادعاهایی دارند نگاهشان به انقلاب تک بعدی است. انقلاب ما زوایای زیادی دارد که هنوز به آنها پرداخته نشده است. خیلی از نقص‌های امروز ما ناشی از چشم بستنمان به روی بخش‌هایی است که آنها را ندیده‌ایم و نخواسته‌ایم که ببینیم.


کاظمی ادامه داد: حجم آثار تاریخی تولید شده با موضوع دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، امروزه به یک اندازه نیست. سوال من این است چطور برای بازه زمانی تعریف شده مشخص به نام دفاع مقدس باید این همه کتاب نوشته و تولید کرد اما برای یک بازه زمانی 200 ساله که منجر به انقلاب شده است تعداد آثارمان کافی است؟ ما اگر حتی کتاب‌هایی که توسط گروه‌های اپوزیسیون در مورد انقلاب نوشته شده را هم به حساب بیاوریم تعداد کتاب‌های تولید شده در رابطه با انقلاب قابل مقایسه با آثار تولید شده با موضوع دفاع مقدس نیست.

کاظمی گفت: چرا اصلا کسی سوال نمی‌کند که دفاع مقدس برای چه ایجاد شد؟ مگر بجز آن بود که ریشه آن به انقلاب بر‌می گشت؟ آثار تاریخی در زمینه جنگ تحمیلی سراسر شور و حماسه است اما کتاب‌های تاریخی در مورد انقلاب فکر و اندیشه را قلقلک می‌دهد منتهی مشکل ما آنجاست که نگاهمان به دفاع مقدس را می‌خواهیم در تاریخ نگاری انقلاب نیز وارد کنیم در حالی که اگر واهمه‌ای از بیان حقیقت نداشتیم می‌شد انتظار رخ دادن اتفاق تازه‌ای را داشت.

نویسنده کتاب خاطرات «احمد احمد» ادامه داد: به نظر من این روزها دیگر زمان آن رسیده که ارزشگذاری را به مردم واگذار کنیم. به جای سیاه و سفید نشان دادن موضوعات، نظام ارزشگذاری را به مردم بدهیم و بگذاریم که خودشان ببینند که چه کتابی و چه موضوعی را می‌پسندند. من امروز می‌گویم که ادبیات انقلاب در غربت تمام است و پرداختن به آن مورد خوشایند کسانی نیست. انگار بعضی‌ها می‌ترسند که از روی آن شبیه سازی شود و قهرمانانی به وجود آیند و به همین خاطر تلویزیون، سینما و تصویر پیرامون سعی دارد تا کسی به سراغ آن نرود.

کاظمی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: عمده فعالیت‌های من در سال‌های اخیر در حوزه معرفی شخصیت‌های مطرح سیاسی نبوده است و اگر همان افراد مطرح شده‌اند به خاطر چاپ کتاب خاطراتشان بوده است. این مسئله به معنای آن نیست که این افراد در مسیر انقلاب کار مهمی نکرده‌اند بلکه معنای صریحش این است که آنها در مسیر خواست‌های خود قدم برداشته‌اند و نخواسته‌اند بعد از انقلاب برای خودشان سهمی بخواهند و مدیریتی داشته باشند. به نظرم آنها که امروز در ارکان مدیریت‌های سیاسی قرار دارند قدری با روتوش خاطره می‌گویند و در واقع در جایگاهی که متاثر از ارزشهای فعلی آنهاست حرف می‌زنند در حالی که چهره‌هایی مانند عزت شاهی و احمد احمد صادقانه خاطره می‌گویند من هم در روایت خاطرات آنها بیشتر به دنبال سوالات خودم بودم و سعی کردم خاطراتی را ثبت کنم که فکر می کردم در دلش حقیقتی نهفته است.

این پژوهشگر همچنین گفت: جریان تاریخ شفاهی کشور مرهون رویداد انقلاب و دفاع مقدس است و کسانی که این دو مقوله را آسان می‌گیرند توجهی به بستر رخدادهای تاریخی موثر ندارند. البته به باور من، دفاع مقدس تکلیفش در کشور ما بسیار روشن است و جبهه حق و باطل آن کاملا معلوم است و طبیعی است که همه بخواهند به آن بپردازند اما در بحث انقلاب، ما با یک موضوع کاملا ایدئولوژیک روبه‌رو هستیم که گروه‌های مختلفی در به ثمر رسیدنش موثر بوده‌اند. طبیعی است که در این میان مرزها چندان شفاف نیست و تشخیص دادن مرز میان حق و باطل پژوهش زیادی می‌خواهد که از حوصله نویسنده امروز خارج است.

وی تاکید کرد: برای من قلم زدن در این عرصه واجب عینی است و تا بتوانم زوایای انقلاب را از مناظر مختلف برای نسل امروز بازگویی کنم.

دفتر ادبیات انقلاب اسلامی، کتاب‌های خاطرات جواد منصوری، عزت شاهی، احمد احمد و مرضیه حدیدچی(دباغ) را با تدوین محسن کاظمی منتشر کرده است.



 
تعداد بازدید: 1116


.نظر شما.

 
نام:
ایمیل:
نظر:
تصویر امنیتی: