تأسيس ساواك
تأسيس ساواك
پس از كودتاي 28 مرداد 1332، آمريكا فضا و شرايط را به منظور حضور و حاكميت بلامانع خويش در ايران مساعد يافته و درصدد برآمد تا در تمام شئون ايران دخالت كرده و جايگزين انگليس شود. يكي از زمينههاي موردنظر، بخش امنيتي و اطلاعاتي بود. تا پيش از اين مقطع، انگليس از حضوري پررنگتر برخوردار بود و آمريكا نيز به منظور كسب جايگاه مناسب تلاش ميكرد؛ ولي نتايج جنگ جهاني دوم و توافقات جديد در تعيين حوزههاي نفوذ و همچنين كمك مؤثر و...