30 خرداد 1396
به انتخاب: احمد سروشنژاد
چگونگی تصویب لایحه کاپیتولاسیون در دوران حکومت پهلوی دوم، از جمله موضوعهای مطرح شده در اسناد باقیمانده از سفارت سابق آمریکا در تهران (لانه جاسوسی آمریکا) است. در یکی از اسناد آمده است: «سرگرد هارت از هیئت مستشاران نظامی و آقای هرتز از سفارت... صبح روی این مسئله بحث میکردند که آیا مطلوبتر خواهد بود که روند کنونی برای تصویب لایحه در مجلس[های حکومت پهلوی] را بپذیریم یا اینکه باید پیشنهاد کنیم که لایحه مجلس بازبینی گردد تا وضعیت پرسنل نظامی آمریکا در ایران بهطرز صحیحی تشریح شود. متذکر میشود که در حالت دوم لایحه باید مجدداً به [مجلس] سنا یعنی به جایی که توصیف ناقصی از شمول مورد نظر ما در لایحه گنجانده شده بود، برگردد و این میتواند به مناقشه بین دو مجلس [شورای ملی و سنا]، تأخیر بیشتر در کاربرد کنوانسیون وین در مورد پرسنل ما و ایجاد مشکلاتی برای دو دولت ایران و آمریکا منجر شود. از قبل هم زمزمههای نارضایتی در سنا و مجلس در مورد «کاپیتولاسیون» وجود داشته و ما مجبور شدهایم که به دولت فشار آوریم، تا اقدامات مربوط به روند تصویب لایحه را در اسرع وقت تکمیل کند. در صورتی که این لایحه بار دیگر به سنا برگردد، ممکن است دولت ایران کنترل اوضاع را از دست بدهد.
در بررسی یادداشتهای مبادله شده اولیهای که از مجلسین خواسته شده تا آنها را مورد تصویب قرار دهند، متوجه شدیم که سابقه این مبادلات حقیقتاً وضعیت پرسنل ما را آنطور که فاقد هر گونه شک حقوقی باشد، توصیف نمیکند. با این حال، ما احساس میکنیم که هرگونه تردید احتمالی موجود، میتواند به شکل سادهای که در ذیل پیشنهاد میگردد، برطرف شود:
نتیجه؛ ما احساس میکنیم که به دلایل فوقالذکر، مطلوب نخواهد بود که پیشنهاد کنیم مجلس به منظور حذف عبارت «در استخدام»، لایحه جاری را مورد اصلاح قرار دهد. ولی این پیشنهاد باید مورد قبول باشد تا به وسیله آن دولت ایران به سادگی توضیحات معتبری را اضافه کند که پرسنل نظامی آمریکا که در حال حاضر در ایران بهسر میبرند، مشمول کنوانسیون وین میگردند، ولی آنها در استخدام دولت ایران نمیباشند. به هر حال، به نظر ما ضروری است که به منظور اجتناب از هر گونه تردید احتمالی آتی نسبت به وضعیت پرسنل نظامی ما در اینجا، بلافاصله بعد از تصویب این لایحه، دو اقدام دیگر نیز انجام شود:
الف) یادداشتی باید به وزارت امور خارجه ایران فرستاده شود و توسط آنها تأیید گردد مبنی بر اینکه بعد از آنکه مجلس مشکل مطروحه در یادداشت شماره 8296 را پشت سر گذاشت، برداشت ما تکرار آنچه که ما در یادداشت 299 گفتهایم این است که «همه پرسنل نظامی ما و بستگان آنها که حضورشان در ایران توسط دولت شاهنشاهی ایران مجاز شمرده میشود»، از مزایای کنوانسیون وین، اعم از اینکه این پرسنل مستخدمین دولت ایران باشند یا نباشند، بهرهمند خواهند شد.
ب) اقداماتی برای دریافت کارتهای شناسایی برای همه پرسنل نظامی آمریکا در ایران، به شکلی که قابل قبول برای همه مسئولین قضایی و پلیسی به عنوان مدرکی که دال بر مصونیتهای آنها از تعقیب جنایی دولت ایران باشد، به عمل آید. ما این توصیهها را میکنیم، زیرا قابل تصور است که بعد از تصویب این لایحه، یک دادگاه حقوقی ایران ممکن است اظهار دارد که پرسنل نظامی که در استخدام دولت ایران نیستند، مشمول قانونی که فعلاً تحت بررسی پارلمان قرار دارد، نمیگردند. با توجه به پذیرش یادداشت ما از سوی دولت ایران... و این واقعیت که یادداشتهای مبادله شده تقدیم مجلسین گشته و در رابطه با تصویب این لایحه مورد ملاحظه قرار گرفته است، قابل تصور نیست که بعد از اتمام مراحل پارلمانی، دولت ایران تأییدیه خواسته شده... را به ما ندهد.»
در سند دیگری از اسناد لانه جاسوسی هم آمده است: «شاه به طور واضح تمایل خود را آشکار کرده و میخواهد که لایحه تصویب شود... تصمیم گرفته شد که دولت بیانیهای جامع در خصوص اینکه لایحه شامل چه چیزهایی میشود و شامل چه چیزهایی نمیشود، به مجلس بفرستد و اینکه دولت مراقبت خواهد کرد که بیانیه توسط روزنامههای کثیرالانتشار به اطلاع عموم رسانده شود... حزب ایران نوین در یک مذاکره خصوصی به جمعآوری نظرات در خصوص لایحه وضعیت پرداخت تا به این وسیله از بحثهای زیاد به هنگام قرار گرفتن لایحه در دستور کار مجلس... جلوگیری شود. نخستوزیر خودش در مجلس حضور پیدا خواهد کرد تا توضیحات را ارائه دهد. ما فکر میکنیم که این جلسه به آرام شدن جو کمک خواهد کرد، اما همچنین فکر میکنیم که بعد از تصویب لایحه، باید آماده باشیم تا ژستهایی به وسیله بخشهایی از رژیم مشاهده شود، دال بر اینکه «رژیم خودش را به ایالات متحده نفروخته است» در حالی که نمیدانیم این ژست چه شکلی ممکن است به خود بگیرد؛ خوب است برای آن آماده شویم؛ چرا که این قضیه میتواند از دیدی صحیح به عنوان برخورد با یک مشکل داخلی که دولت اجازه بروز آن را داده است، در نظر گرفته شود. این مسئله به این خاطر است که دولت مخالف اجازه دادن به بحثهای علنی در مورد مسائل سیاسی است.»[1]
[1] اسناد لانه جاسوسی آمریکا: کتاب هفتم، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، 1386، صص 611 - 616، سندهای4 و 20 مهر 1343
تعداد بازدید: 1238