انقلاب اسلامی :: نظام تربیت دینی از منظر امام خمینی

نظام تربیت دینی از منظر امام خمینی

27 دی 1399

احمد ساجدی

امام خمینی(ره) احیاگر دین و فرهنگ اسلامی در جهان معاصر به شمار می‌رفت. هدف امام از نهضتی که در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ به سقوط رژیم شاهنشاهی انجامید، فقط تعویض یک نظام با نظام دیگر نبود؛ بلکه امام تلاش داشت، ارزش‌های دینی و تعلیم و تربیت مبتنی بر اسلام را نیز در جهان زنده کند. امام تلاش کرد غبار از چهره دین در جوامع اسلامی بزداید و سیمای نورانی آن را به دنیا نشان دهد. او در این راه دشوار، توانست ثابت کند که می‌توان فرهنگ تعلیم و تربیت، اخلاق و همه معارف و شعائر اجتماعی را بر پایه دین مبتنی ساخت. امام ارتباط نزدیکی با نهاد تعلیم و تربیت برقرار کرد و دستورالعمل‌های ارزشمند و کاربردی در این زمینه به دست‌اندرکاران آموزش و پرورش ارائه نمود. ایشان آنچه را که در تربیت نسل جوان مؤثر می‌دید در ملاقاتهای مختلف با مسئولان نظام تعلیم و تربیت کشور در میان می‌گذاشت و آنان را به اجرای آن مأمور می‌کرد. دیدگاههای امام بویژه در حوزه تعلیم و تربیت جامعیت داشت. مبانی، اهداف، اصول و روش‌های تعلیم و تربیت در آثار برجای مانده از امام خمینی(ره) به وفور دیده می‌شود و به راحتی می‌توان نظام تربیت دینی را از لابلای آن استخراج نمود. راهنمایی‌های آموزشی و پرورشی امام خمینی(ره) همه بر محور دین و قرآن بود.

در زمینه دیدگاه حضرت امام راجع به نظام متکی بر تربیت دینی، اخیراً کتابی با عنوان: «نظام تربیت دینی از منظر امام خمینی» چاپ و منتشر شده است. این کتاب به قلم دکتر محمد احسانی استادیار «جامعه المصطفی العالمیه» به رشته تحریر درآمده و پژوهشکده امام خمینی وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) آن را چاپ و منتشر کرده است. بر اساس آنچه که در پیشگفتار کتاب آمده، در این پژوهش، اندیشه‌های تربیتی امام خمینی(ره) با یک تحقیق علمی و نظام‌مند و هدفدار به صورت کاربردی از مجموعه آثار ایشان استخراج شده است. در این کتاب، نظام تربیتی دینی مورد نظر امام با توجه به مبانی، اهداف، اصول و روش‌های مورد نظرشان بررسی، تبیین، استخراج و به منظور استفاده مخاطبان و مخصوصاً مراکز آموزشی و تربیتی عرضه شده است.

کتاب «نظام تربیت دینی از منظر امام خمینی» پاسخی است به دو سئوال: یکی آنکه عوامل و ارکان نظام تربیتی اسلامی مورد نظر امام خمینی(ره) کدامند؟ و دیگر آنکه چنین نظام تربیتی چگونه در جامعه قابل اجرا است؟ در این کتاب با استناد و ارائه نظرات امام، به این دو پرسش پاسخ داده شده است.

کتاب «نظام تربیت دینی از منظر امام خمینی» که در قطع وزیری و در ۳۵۱ صفحه تنظیم شده، دارای شش فصل است. عناوین فصول کتاب، به قرار زیر است:

فصل اول: مفاهیم و کلیات - فصل دوم: مبانی تربیت دینی - فصل سوم: اهداف تربیت دینی - فصل چهارم: اصول و روش‌های تربیت دینی - فصل پنجم: عوامل مؤثر در تربیت دینی - فصل‌ششم: شاخص‌های نظام تربیت دینی از منظر امام خمینی(ره).

در این کتاب آمده که مبانی تربیتی و پرورشی مورد نظر امام بر پایه دین و ارزشهای دینی استوار است. از دیدگاه ایشان تقویت ایمان همراه با تفکر و تعقل از اصول مهم تربیت است که باید در همه فرآیندهای تعلیمی و تربیتی مورد نظر قرار گیرد. به نظر امام مهمترین روش در تعلیم و تربیت، ارائه الگوی مناسب برای نسل جوان است. اعتقاد ایشان بر این بود که مربیان باید با زبان ساده و بیان زیبا، زندگی ائمه معصومین را برای جوانان و در مسیر هدایت آنان به کار گیرند. بدیهی است خانه و مدرسه مهمترین عناصر اثرگذار بر تربیت و پرورش جوانان است که نباید نادیده گرفته شوند. در محیط خانه، پدر و مادر و دیگر اعضای خانواده هر کدام در شکل‌دهی به شخصیت جوانان نقش دارند و مربی باید با هماهنگی آنها در تربیت کودک و نوجوان همت گمارد. همچنین مدرسه با تمام نیرو و فضای تربیتی در تربیت دانش‌آموز نقش دارد.

در این کتاب تأکید شده که مبانی تربیتی از دیدگاه امام در تضاد با دیگر مؤلفه‌های تربیتی رایج در شرق و غرب جهان است. امام اهداف توحیدی را در نظام تربیتی مد نظر دارند، در صورتی که هدف اصلی سایر مکاتب، تنها تربیت انسانهایی سازگار با محیط اجتماعی است و هرگاه افراد جامعه سازگار و همسو با فضای پیرامونی پرورش یابند، هدف نهایی آن مکاتب تحقق یافته است. این در حالی است که امام به تربیت روحی و معنوی نسل جوان می‌اندیشید.

چاپ اول کتاب «نظام تربیت دینی از منظر امام خمینی» در سال 1399 با جلد نرم و بهای 65000 تومان وارد بازار نشر شده است.



 
تعداد بازدید: 938


.نظر شما.

 
نام:
ایمیل:
نظر:
تصویر امنیتی: