06 مرداد 1403
مرجان مهدیپور
«حکمت سلیمانی: درسنامه مکتب شهید سلیمانی» یکی دیگر از آثاری است که به زندگینامه، تفکر و اهداف سردار شهید قاسم سلیمانی پرداخته است. او متولد 20 اسفند 1335 در روستای قناتملک از توابع کرمان است. هر دوره از زندگی این فرمانده شهید را که نظاره میکنیم بیشتر با فعالیتهای مبارزاتی او آشنا میشویم. در جوانی و دوران انقلاب مبارزه با حکومت پهلوی در کرمان؛ فرماندهی لشکر 41 ثارالله بعد از انقلاب؛ فرماندهی عملیاتهای والفجر8، کربلای 4 و 5 در جنگ ایران و عراق؛ مبارزات فرا مرزی او با طالبان و القاعده در افغانستان، مبارزه با رژیم صهیونیستی در فلسطین و لبنان، نبرد با داعش در عراق و پیکار با گروهای تکفیری در سوریه و... گویای تدابیر و شجاعتهای این شهید است. سردار سلیمانی در 13 دی 1398 با حمله پهپاد آمریکایی به خودرو حامل او و ابومهدی المهندس (معاون حشدالشعبی) به شهادت رسید و پس از شهادت به «سردار دلها» مشهور شد.
این کتاب توسط محمدمصطفی اسعدی در دوازده درس نگاشته شده است. حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه در پیشگفتار، توضیحات مفصلی درباره «مکتب حاج قاسم» مبنی بر پنج نظام بینشی، دانشی، انگیزشی، منشی و کنشی آورده است.
درس اول «مفهومشناسی مکتب شهید سلیمانی» است که چیستی مکتب او، شاخصههای نظام نگرشی - گرایشی، نظام کنشی - عملکردی و منابع و موانع شناخت این مکتب را مورد بحث و بررسی قرار میدهد.
درس دوم «سلوک معنوی در مکتب شهید سلیمانی» است که درباره جایگاه، عوامل و آثار معنویت در مکتب اوست.
«جایگاه اهل بیت در مکتب شهید سلیمانی» درس سوم این کتاب است که سخن از محبت، ارادت، درک جامعیت، پیوند قلبی با ائمه اطهار(ع)، حضور در حرمها و اطاعت وی از اوامر و نواهی اهل بیت(ع) میگوید.
نویسنده در چهارمین درس یعنی «حیات خانوادگی و اجتماعی در مکتب شهید سلیمانی» او را به عنوان الگوی ارتباطی با والدین، همسر و فرزندانش معرفی میکند. جایگاه خانواده شهدا و ایثارگران نزد سردار سلیمانی و تحلیل علل محبوبیت اجتماعی وی در این درس آمده است.
درس پنجم «منش تشکیلاتی و نهادی در مکتب شهید سلیمانی» است. گونهشناسی تشکیلات و نهادها، الزامات کار تشکیلاتی، سبک رفتار سازمانی و بررسی ضدارشهای سازمانی در مکتب این فرمانده بهطور مفصل مورد بحث است.
«جایگاه علم، حوزه و دانشگاه در مکتب شهید سلیمانی» درس بعدی است که نویسنده بهرهمندی از علما، جایگاه نهاد روحانیت و دانشگاهیان را از دیدگاه این فرمانده بررسی و پژوهش کرده است.
در درس هفتم «جایگاه فرهنگ و رسانه در مکتب شهید سلیمانی» سخن از روشهای فرهنگسازی، تولید محتوا، توزیع کتاب و کتابخوانی و سینمای ارزشیِ مورد نظر این شهید بررسی شده است.
درس «جایگاه سیاست و حکومت در مکتب شهید سلیمانی» به بررسی جایگاه ولایت فقیه، انقلاب اسلامی، احزاب و جریانهای سیاسی و دولت تراز انقلاب اسلامی پرداخته است.
اسعدی در درس نهم «الگوی جهاد نظامی در مکتب شهید سلیمانی» دو بخش الزامات جهاد نظامی و اصول تعامل با نظامیان را بهطور مفصل بیان کرده است.
«ابعاد بینالمللی مکتب شهید سلیمانی» به نقش این فرمانده در جغرافیای محور مقاومت میپردازد.
آنچه در درس یازدهم؛ «دشمنشناسی در مکتب شهید سلیمانی» توسط نویسنده مورد پژوهش قرار گرفته، گونهشناسی دشمنان انقلاب اسلامی و نیز دشمنان جهان اسلام و در نهایت اصول مقابله با دشمن از دیدگاه سردار سلیمانی است.
سرانجام دوازدهمین و آخرین درس «آموزههای وصیتنامه شهید سلیمانی» است که آموزههای معرفتی و رفتاری را در وصیتنامه او توضیح میدهد.
در ادامه این دوازده درس، نتیجهگیری از عنوان «مکتب» و تحلیل عنوان «شهادت بزرگ» آمده است. فهرست منابع و نمایه در سه بخش موضوعی، نامها و مکانها در پایان کتاب؛ میتواند راهگشای مخاطبان و پژوهشگران در این حوزه مطالعاتی باشد.
«حکمت سلیمانی: درسنامه مکتب شهید سلیمانی» با 309 صفحه در سال 1402 توسط مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در قم چاپ و منتشر شده و با قیمت 230 هزار تومان در اختیار خوانندگان قرار گرفته است. از ویژگیهای کتاب میتوان به خاطراتی اشاره کرد که در هر درس در کادری مجزا آمده است. همچنین طرح یک سئوال با عنوان «بیندیشیم» خواننده را به تفکر وامیدارد. در انتهای هر درس چکیده و چند پرسش آمده که مرور هر درس است.
تعداد بازدید: 72