17 مهر 1391
مجله «آئین اسلام» مهمترین نشریه دینی دهه 20 است که استاد علامه روضاتی پیشنهادهایی برای آن داده اند که در پرتو روضات منتشر شده است.
امید است پیوسته در ترویج و تأیید دین مبین و اشاعه و نشر احکام و آثار شریعت سید المرسلین (صلوات الله علیه و آله اجمعین) مؤید و موفق باشید. و بعد موجب تصدیع اولاً اظهار قدردانی و تشکرات صمیمانه به مناسبت مجاهدت و اهتمام مردانه شما در راه نشر آئین اسلام و ارشاد مسلمین به راه راست و درست و وظائف دینی آنها. و ثانیاً به جهت آنکه مشاهده میشود نظر خیرخواهانه اگر برای امور آئین اسلام به عرض برسد در موقع اجراء و عمل قرار میدهید، لازم دیدم مطالبی که مراعات آنها بسیار بجاست به اطلاع آنجناب برسانم (تا چه قبول افتد و چه در نظر آید). در تاریخ 13/04/ 33 نیز مکتوبی تقدیم شده که متأسفانه تاکنون از وصول آن اطلاعی پیدا نکردهام.
1. اهم مطالب بازرسی و کنترل بسیار دقیق مطالب و مقالات مجله است و بایستی در هر مقاله کاملاً جهات اثر آن ملاحظه شود، از باب نمونه عرض میشود، در شماره 31 قسمت راجع به کودکان قصه ای راجع به حضرت موسی (علی نبینا وآله و علیه السلام) چاپ شده بود و اینکه آن عابد بدبخت مورد سخط الهی و جای او در قعر جهنم و آن مقلد هواپرست مشمول رحمت خداوندی و حائز مقام قدس بهشتی است.
اولاً مأخذ این قصه کجاست؟ و ثانیاً بر فرض صحت و وجود مأخذ صحیح باید متوجه این هم شده باشید که نشر این قصه (و امثالها) در یک مجله دینی که منادی اسلام و مروج احکام و مبین حلال و حرام و مشوق مردم به طاعات و عبادات و ناهی از منکرات و متفوضات [کذا] است حقاً نباید درج شود، تا بهانه به دست عده ای بدهد که بگویند: در مجله آئین اسلام است که «حالا بچه های عزیز متوجه باشید و دقت کنید که خداشناسی و معرفت به حال پروردگاری که شما و همه موجودات را آفریده است به عبادت ظاهری و تظاهر به عبادت و گوشه گیری از خلق و به غار و کنج عزلت پناه بردن نیست...».
باری این نویسنده محترم که اسلام را به عبادت ظاهری نمی داند پس چگونه آنرا با اجتماع برای نماز جماعت و جمعه و عیدین و سایر عبادات اجتماعی از قبیل حج و سایر امور اسلامی که بایستی حتماً آنرا خارج از پرده خفا به جا آورد توافق میدهد؟ و ثانیاً گذشته از این نویسنده محترم گویند که خداشناسی منوط به عبادت ظاهری نیست، گویا مرادشان همانست که اسلام منوط به عبادت ظاهری نیست والا «خداشناسی منوط به عبادت ظاهری نیست» اصلاً دارای معنای صحیحی نخواهد بود.
خلاصه آنکه درج هر مقاله بررسی بسیار بسیار دقیق لازم دارد که فقط به عهده خود سر کار عالی و جناب دانشمند بزرگوار و وجود مغتنم آقای حاج حاذقی باید باشد.
2. از درج بسیاری از مقالات متفرقه اجتماعی یا انتقادی یا علمی که دارای امتیازات مهمه نیست و به قلم نویسندگان تازه کار امروزی تهیه میشود حتی الامکان خودداری فرمائید. چون هدف شما عالی تر از آنست که جمعی بخواهند با نگارش مقاله برای مجله شما تمرین و ورزش مقاله نویسی و نویسندگی کنند. بهتر است که شما از یکی از دانشمندان بزرگ پایتخت که بحمدالله فراوانند خواهش کنید قسمتهای کاملاً مفید و قطعات سودمند علمی و ادبی و تاریخی و یا اجتماعی و اعتقادی محققانه را از کتب قدماء علمای اسلامی انتخاب نموده و شما آنها را به طرز صحیح در مجله درج فرمائید، مسلّماً نفعش اتم و اکمل خواهد بود و نتایج بسیاری (مادی و معنوی) از این راه عاید مجله خواهد گردید. مخصوصاً سعی کنید مقالات بسیار جذاب و دلکش باشد.
3. درباره درج اخبار مخصوصاً سعی فرمائید تاریخ صحیح دقیق درج شود و تا کاملاً تحقیق نکرده باشید از نشر آن خودداری فرمائید.
از باب نمونه در همان شماره 31 فوت آیة الله کاشف الغطاء (رحمة الله علیه) را روز سه شنبه نوشته بودید و حال آنکه آن مرحوم صبح روز دوشنبه 28 ذوالقعده مطابق 28 تیر به رحمت ایزدی پیوسته است. دیگر آنکه از نشر اینگونه اخبار چه از داخل و چه از خارج غفلت نکنید.
4. درتصحیح مجله دقّت فراوان مبذول فرمائید و نگذارید امتیازات خاصه مجله شما را اغلاط زشت چاپخانه از بین ببرد و راستی بسیار نارواست که حتی در تنها مجله مذهبی عصر: «آئین اسلام» هم آیات قرآنی غلط چاپ بشود و امیدواریم در این زمینه دقت وافی مبذول گردد.
[امید است] این عرایض خالصانه و مخلصانه در نظر جناب مستطابعالی مورد قبول واقع شود و شخصاً خودتان یک یک این مطالب را به موقع اجرا قرار دهید.
عظمت و پیشرفت درخشان و روز افزون آن مجله دینی و کارکنان محترم و بالاخص اجل عالی را پیوسته خواستاریم.
ایام افاضت مستدام باد بالنبی وآله أجمعین
سید محمدعلی روضاتی
اصفهان
منبع: سایت کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی
تعداد بازدید: 893