03 آبان 1391
دبیرخانه برگزاری همایش «نیم قرن حضور (پاسداشت 50 سال تلاش علمی، فرهنگی، سیاسی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم)» محورهای فراخوان مقالات این همایش را اعلام کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انقلاب اسلامی، این محورها عبارتند از:
الف) جامعه مدرسین؛ حوزه و روحانیت
1- جامعه مدرسین و تحول در حوزه و مدیریت آن (بررسی ادوار حوزه و روش مدیریت آن): بررسی نقش جامعه مدرسین در موضوع اصلاحات در حوزه (از زمان هیأت مصلحین تا زمان معاصر)، بررسی وضعیت حوزههای علمیه از لحاظ اجتماعی و سیاسی در دهه سی و چهل، جامعه مدرسین و اساتید حوزه، فرصتها و چالشها، جامعه مدرسین و جریانهای حوزوی (محوریت و وحدت بخشی جامعه مدرسین)
2- ارتباطات و تعامل جامعه مدرسین با مراجع عظام تقلید در قبل و بعد از انقلاب اسلامی: جامعه مدرسین و احراز شرایط مرجعیت و صیانت از کیان آن
3- چرایی و ضرورتهای شکلگیری و تداوم جامعه مدرسین در حوزه علمیه (جامعه مدرسین و ضرورتهای تاسیس): مبانی فعالیتهای تشکیلاتی در اسلام، آسیب شناسی شکل گیری تشکلهای صنفی و فعالیتهای تشکیلاتی و سازمانی در حوزه، مطالعه مقایسهای حوزه قم و نجف با تاکید و توجه به نقش جامعه مدرسین در حوزه علمیه قم، بررسی و واکاوی تشکلهای شیعی در جهان، ضرورت و چگونگی ارتباط جامعه مدرسین با علمای بلاد و تقویت آن
4- جامعه مدرسین و مبارزه با تفکر جدایی دین از سیاست: جامعه مدرسین و تز شیطانی اسلام منهای روحانیت، نقش روحانیت در انقلابهای منطقه در یک صد سال اخیر، جامعه مدرسین و حفظ طلاب در خط انقلاب، جامعه مدرسین و آگاهی بخشی سیاسی و اجتماعی طلاب و روحانیون
ب)جامعه مدرسین و نهضت امام خمینی (ره)
1- بررسی حرکتهای فردی و جمعی در حوزه علمیه در مبارزه علیه طاغوت: هیأت مصلحین؛ نحوه شکل گیری و سیر تطور و سرانجام آن، جمعیت سری (یازده نفری) حوزه؛ نحوه شکل گیری، فعالیتها و سرانجام آن، بررسی مبانی فقهی و حقوقی اساسنامه جمعیت سری
2- بررسی جایگاه جامعه مدرسین در پیدایش و تداوم انقلاب اسلامی و فرازها و فرودهای آن: بررسی نقش جامعه مدرسین در ایجاد زمینه برای حضور مراجع عظام تقلید در روند مبارزه و نهضت امام خمینی، جامعه مدرسین و قیام 19 دی، جامعه مدرسین و مراسم یاد بود حاج سید مصطفی خمینی(ره)، اعضای جامعه مدرسین و هدایت و حمایت جریانهای مذهبی و سیاسی نهضت امام خمینی(ره)، جامعه مدرسین و وظیفه حفظ نهضت در دوران تبعید امام خمینی(ره) ( کارکردها و اقدامات)، مطالعه و بررسی آماری و تطبیقی بیانیه جامعه مدرسین از سال 41 تا 1357، جامعه مدرسین و اقدامات پس از بازگشت حضرت امام از تبعید، جامعه مدرسین و هدایت و رهبری اعتصابات، بازتاب و پیامدهای بیانیه خلع ید شاه از سلطنت ( آذر ماه 1356)، بررسی نقش محوری جامعه مدرسین در سیر مبارزات و فعالیتهای انقلابی حوزه علمیه، بیانیهها و نامههای تأثیر گذار و متمایز جامعه مدرسین و بررسی بازتابهای آن، مواضع و اقدامات رژیم پهلوی علیه جامعه مدرسین، جامعه مدرسین و جریانهای روشنفکر و ملی گرا
3- شبکه روحانیت، چگونگی شکل گیری و تبیین کارکردهای آن(جامعه مدرسین و شکل دهی و گسترش شبکه ارتباطی علمای بلاد): جامعه مدرسین و انگیزش علما، شخصیتها و نخبگان حوزه و دانشگاه، شبکه روحانیت و جریان دینی تاسیس شده توسط آیت الله بروجردی، نقش جامعه مدرسین در بیداری و انگیزش عمومی مردم
4- بررسی ارتباط و پیوند جامعه مدرسین با امام خمینی(ره) در طول نهضت: بررسی نقش جامعه مدرسین در تثبیت مرجعیت امام (بررسی مبدئیت و محوریت جامعه مدرسین در مرجعیت امام)، آثار و پیامدهای بیانیه اعلام مرجعیت حضرت امام توسط جامعه مدرسین، جامعه مدرسین و زنده نگه داشتن نام امام خمینی(ره) در زمان تبعید، ارتباط جامعه مدرسین با حضرت امام در قبل و بعد از تبعید (با نگاه مقایسهای)، بررسی دیدگاههای امام راحل و ارتباط ایشان با جامعه مدرسین، جامعه مدرسین و نهادینه کردن نظریه ولایت فقیه
5- بررسی و آسیب شناسی نهضت روحانیون: بررسی و نقد ادعاهای نادرست علیه نهضت و قیام روحانیت، بررسی دلایل و انگیزه روحانیون برای براندازی رژیم طاغوت (عوامل جبهه گیری روحانیت در مقابل رژیم با تاکید بر دین ستیزی رژیم)، نقش جریان ساز مجتهدین غیر مرجع در تاریخ مبارزه، بررسی نقش روحانیت در مبارزه با رژیم (نقد و پاسخ به شبهه عدم نقش روحانیت)، شهدای روحانیت در طول نهضت (با هدف اثبات نادرستی ادعای مخالفین روحانیت)، معرفی چهرههای شاخص روحانیت و علمای مبارز در هر شهر، فعالیتهای مبارزاتی جامعه مدرسین در آیینه آمار(بیانیهها، تبعیدها، مجالس، تظاهرات و ...)، آسیب شناسی مسئله تاریخ نگاری در موضوع حوزه و روحانیت، مطالعه و بررسی تطبیقی اقدامات و فعالیتهای جامعه مدرسین و سایر گروههای مبارز در طول نهضت
ج) جامعه مدرسین و نظام اسلامی
1- جامعه مدرسین در دیدگاه امام و رهبری: جامعه مدرسین و وظایف محوله از سوی امام خمینی(ره)، دیدگاه امام راحل درباره محوریت جامعه مدرسین (انتخابات خبرگان رهبری و ...)، بررسی دیدگاههای مقام معظم رهبری و مطالبات ایشان از جامعه مدرسین
2- بررسی جایگاه و نقش جامعه مدرسین در حوادث پس از انقلاب: بررسی کارکرد جامعه مدرسین در شناخت و برخورد با غائلهها، بحرانها و فتنههای پس از انقلاب، خدمات و اقدامات جامعه مدرسین در دوران دفاع مقدس و جبهه و جنگ، جامعه مدرسین، حفظ و پشتیبانی جریانهای انقلابی، بررسی ابعاد و چرایی اعلام عدم مشروعیت سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و بازتابهای آن
3- جامعه مدرسین و لزوم نظارت و اتخاذ موضع در مسایل حکومت و نظام (با تاکید بر رسالت امر به معروف و نهی از منکر): جامعه مدرسین و انتخابات، بررسی تعامل( حمایت نقادانه) جامعه مدرسین با دولتهای پس از انقلاب(با نگاه مقایسهای)، جامعه مدرسین و نگاه فراجناحی، باز تعریف جایگاه و کارکردهای سیاسی و اجتماعی جامعه مدرسین(میزان و چگونگی ورود به عرصههای سیاسی و اجتماعی)، ضرورت و چگونگی اتخاذ موضع ایجابی(حمایتی) و سلبی(انتقادی) در موضوعات گوناگون، بررسی آماری و موضوعی بیانیههای جامعه مدرسین ( با نگاه مقایسهای)، وجه امتیاز و افتراق جامعه مدرسین با احزاب و تشکلهای سیاسی، جامعه مدرسین و حفظ مردم در خط انقلاب، جامعه مدرسین و نهادینه کردن اخلاق و عدالت و ارزشها در سیاست
4- میزان و چگونگی مسئولیت پذیری حوزه و روحانیت در نظام اسلامی: جامعه مدرسین و نهادهای نظام، تعاملات و پشتیبانیها، جامعه مدرسین، مسئله اسلامی شدن دانشگاهها و ستاد انقلاب فرهنگی: جامعه مدرسین و اصلاح و تحول در نظام قضائی (بررسی اقدامات و تأثیرات گزینش، جذب و اعزام قضات پس از پیروزی انقلاب)
5- جامعه مدرسین؛ چشم انداز و افقهای پیش رو: جامعه مدرسین، مواجهه و حل مسائل مستحدثه حکومتی و دینی، جامعه مدرسین و تحول در علوم انسانی، جامعه مدرسین و فقه حکومتی ( ضرورتها و چگونگی)، جامعه مدرسین پشتوانه فکری و نظری نظام اسلامی در ساحتهای مختلف، تبیین مطالبات امام و رهبری از جامعه مدرسین و راه کارهای تحقق آن، چشم انداز جامعه مدرسین در جایگاه دینی و حوزوی با کارکردهای سیاسی و اجتماعی از منظر جامعه شناختی
د) جامعه مدرسین؛ فرهنگ دینی مردم
1- بررسی نقش و اقدامات جامعه مدرسین در گسترش فرهنگ، معنویت و ارزشها: آثار و خدمات فرهنگی، مذهبی و سیاسی حضور اعضای جامعه مدرسین در مناطق مختلف در دوره تبعید (نقش اعضای جامعه مدرسین در تحول پیشرفت شهرهای تبعید شده)، بررسی بازتاب و آثار اجلاسیهها و سفرهای منطقهای جامعه مدرسین،کارکردهای جامعه مدرسین در امر تعلیم و تربیت(جامعه مدرسین و اصلاح سیستم آموزش عالی و آموزش و پرورش)، توجه و اهتمام جامعه مدرسین در تثبیت و اعتلای ارزشهای اخلاقی در جامعه، بایستههای جامعه مدرسین در امر ترویج و گسترش و نهادینه کردن فرهنگ دینی مردم و اجتماع
2- اقدمات و دیدگاههای جامعه مدرسین در مورد تهاجم فرهنگی و مبارزه با انحرافات اعتقادی: جامعه مدرسین، عرفانهای نوظهور و مدعیان مهدویت و معنویت( شبهه شناسی و پاسخگویی به شبهات)، عفاف و حجاب
ه) جامعه مدرسین، امور بینالملل و جهان اسلام
1- ضرورت و چگونگی حضور جامعه مدرسین در عرصههای بینالمللی: ضرورت و چگونگی ارتباط جامعه مدرسین با گروهها و سازمانهای مشابه در کشورهای اسلامی مانند ترکیه، مصر، عراق، هند، پاکستان، لبنان و ...، بررسی تطبیقی و مقایسهای جامعه مدرسین با سایر تشکلهای دینی و اسلامی در جهان اسلام
2- بایستههای تعامل و حضور فعالانه جامعه مدرسین در عرصه جهان اسلام و مجامع علمی: جامعه مدرسین و بایستهها و کارکردها در زمینه بیداری اسلامی (وظایف جامعه مدرسین در بیداری اسلامی)، مناسبات فکری و علمی جامعه مدرسین با حوزههای علمیه عراق، لبنان، هند، پاکستان و ...، جامعه مدرسین و الگو سازی برای سایر حوزههای علمیه ( با تاکید بر جنبش بیداری اسلامی)، ضرورت و نحوه ارتباط جامعه مدرسین با مجامع علمی و حوزوی جهان اسلام، ضرورت الگو سازی و انتقال تجربه جامعه مدرسین در قبل و بعد از انقلاب برای حوزههای علمیه سایر کشورها، جامعه مدرسین و مسائل جهان اسلام، تعامل و مناسبات جامعه مدرسین با حوزههای علمیه داخل و خارج از کشور
و) جامعه مدرسین؛ ساختار و نهادهای وابسته
1- خصوصیات فکری و علمی و منهج سیاسی، اجتماعی اعضای جامعه مدرسین (شخصیت شناسی و زندگی اعضا): سلوک عبادی، اخلاقی و الگوهای رفتاری اعضای جامعه مدرسین، آثار و تألیفات و خدمات اعضای جامعه مدرسین در حوزه و اجتماع، بررسی دیدگاهها و نوآوریهای علمی، فرهنگی و ... اعضای جامعه مدرسین
2- فعالیتها و خدمات مؤسسات وابسته به جامعه مدرسین و معرفی آثار و برکات آن: بررسی عملکرد و تأثیرات دفتر انتشارات اسلامی( آثار و منشورات)، بررسی عملکرد و فعالیتهای معاونتهای جامعه مدرسین و بخشهای مختلف، جامعه مدرسین از نگاه شخصیتهای سیاسی و حوزوی و صاحب نظران، مجمع نمایندگان، کارکردها و تأثیرات(بایستهها و آسیبها)، دانشگاه قم (مدرسه عالی تربیتی قضائی طلاب قم)، بررسی تأثیرات عملی و فرهنگی مجله «نور علم»
3- ضرورت و چگونگی صیانت از دست آورد ها و پشتوانههای جامعه مدرسین: بررسی اساسنامه و تشکیلات جامعه مدرسین با نگاه به آیندهای کارآمد، جامعه مدرسین و الگوی تشکل اسلامی
ز) فراخوان اسناد و مدارک: از عموم مردم عزیز، خاصه علمای اعلام درخواست میگردد که هرگونه آثار مکتوب، شفاهی و گزارشهای تاریخی شامل خاطرات، نکات و دستنوشته، فیلم، عکس و تصویر، نوار و صوت، اجازات، اسناد، اعلامیه، ارشادات و رهنمودهای دینی و اخلاقی مکتوب، نامهها و جواب نامههایی که حامل پیامی رهگشا و الهی باشد، ونیز اشعار در مورد شخصیت اعضای جامعه مدرسین و دیگر موضوعات و مطالب در زمینه مبارزات و فعالیتهای فرهنگی، سیاسی و علمی در قبل و بعد از انقلاب که از آن بزرگواران در اختیار دارند در اختیار ستاد همایش قرار دهند تا در همایش به نام ارسال کننده محترم ثبت و بهره برداری شود.
بر اساس اعلام دبیرخانه همایش «نیم قرن حضور» آخرین فرصت ارسال مقالات 15 آذر سال جاری اعلام شده است و علاقمندان میتوانند با مراجعه به نشانی اینترنتی این همایش به آدرس www.nimgharn.ir در جریان اطلاعات دقیقتری از این فراخوان قرار گیرند.
حجت الاسلام سیدمحسن صالح دبیر برگزاری همایش «نیم قرن حضور» گفته است: جامعه مدرسین حوزه علیمه قم هر سال همایشهایی با حضور علمای بلاد در قم و همچنین نشستهای منطقه ای برگزار میکند که امسال قرار است نشست عمومی جامعه با حضورعلما و شخصیتهای فرهنگی و سیاسی به بررسی نیم قرن خدمات علمی، فرهنگی و سیاسی جامعه مدرسین بپردازد.
وی زمان برگزاری این همایش را دی ماه سال جاری عنوان کرده و افزوده است: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پنجاه سال پیش با تدبیر تعدادی از علما و مبارزین بزرگ انقلاب اسلامی و با هدف همراهی امام خمینی(ره) در مبارزات خود علیه شاه تشکیل شد. در سال ۱۳۴۱ این تشکل فعالیت سیاسی و فرهنگی خود را آغاز کرد و تا پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی بزرگترین یار و همراه امام خمینی (ره) و مردم شریف ایران در مبارزات مختلف بود و توانست نبض محوری مبارزه در حوزههای علمیه را هم برعهده بگیرد. اعضای محترم جامعه مدرسین متشکل از علمای طراز اول حوزه که اساسنامه تشکل خود را از همان سالهای نخست فعالیت تدوین کرده بودند پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز مسئولیتهای مهم سیاسی کشور را برعهده گرفتند و توانستند نقش مهمی را در سی سال گذشته ایفا کنند.
تعداد بازدید: 1110