شورای ملی مقاومت

تیر سال ۱۳۶۰ سازمان مجاهدین خلق در حالی که سرگرم برنامهریزی برای فرار مسعود رجوی به همراه ابوالحسن بنیصدر به خارج از کشور بود، مجموعهای با نام «شورای ملی مقاومت» به وجود آورد تا آنان پس از فرار (۶ مرداد) در چهارچوب آن در خارج از کشور علیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت کنند؛ این تشکل در ۳۰ تیر ۱۳۶۰ در تهران بنیانگذاری شد.[1]